Vindtät/varm underställs kallsong?

jag behöver ett par vindtäta eller på något vis varma kallsonger att ha under fjällrävenbyxorna på vintern.
jag gillar inte syntet.
någon som har tips?

trevlig helg på er!
/Rasmus, som gillar vintern
 
Mitt tips är att inte ha vindtätt i kalsongerna, hellre vindtäta byxor utanpå. Vindtäta tyger är också fukttäta, och stannar (pung-)svetten, så blir det snabbt kallt om snorren. Helst om du t ex åkt skidor eller gått en bit, och sen stannar för att sitta/likn.

Om man absolut inte gillar syntet (hur kan man bara ogilla syntet :) så har t ex Smartwool ett par boxers, finns på http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SMARTWOOLMMICROWEIGHTBB

Annars finns det en del kallingar i stretchfleece att dra utanpå de vanliga kalsongerna om man är frusen. Men skippa vindmembranet, i alla fall i kalsongerna!

/A.
 
Kan bara hålla med Strykarräven: inga vindgrejer i kallingarna. Särskilt om du har valt "komfortbrallor" som Fjällräven och inte gillar syntet vore det ju dumt att fängsla vitala delar i en plastpåse.

Jag har ett par ullkallingar från Icebreaker som är mina favvokallingar, oavsett säsong, oavsett ute eller inne. Kan bara rekommenderas.
De är en liten smula tjockare än Smartwools tunnaste - om det är en för- eller nackdel får man själv avgöra.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-04 kl 23:39]
 
Till benen passar yllefillar bäst, behöver du stormtätt har du regnställ eller Mextex att ta till, längst ut.
På överkroppen som fuktar mera passar plast bäst....innerst.
Lagerprincipen i all ära men ordningen är viktig....

go tur
 
Ullkalsonger med suspensoar utanpå?

Ersätt själva skyddet med nått vinttätt och dra suspen utanpå ullkallingarna...

eller göra själv: klippa och klistra ett vindtätt tyg direkt på ullen?
 
Kalsonger

Razzle-Dazzle; sa:
jag behöver ett par vindtäta eller på något vis varma kallsonger att ha under fjällrävenbyxorna på vintern.
jag gillar inte syntet.
någon som har tips?

trevlig helg på er!
/Rasmus, som gillar vintern
Lundhags "Frigo"med pungficka kan det vara nåt? "Powerdry" i polyester..fungerar bra!och är jättesköna.... Mvh.Europa12
 
Jörgens regnshorts har även här en funktion att fylla. Mina erfarernheter av vindfillingar i plast med vindtätt tyg är att de blev för täta för mig. Förslaget om vindtäta shorts över kalsongerna men under ytterbyxorna likaledes. Medan avklippta mextexshorts utanpå allt. Både håller komfortabelt varmt och släpper ut fukten. Lösa ben täcker till vindtätheten utom vid snökagrävningar då det behövs hela regnbyxor och grävpåsar till skorna-benen.

go tur
 
Re: Ullkalsonger med suspensoar utanpå?

joask202; sa:
Ersätt själva skyddet med nått vinttätt och dra suspen utanpå ullkallingarna...

eller göra själv: klippa och klistra ett vindtätt tyg direkt på ullen?
De jag testat (Craft och Brynje) har haft ett vindtyg sytt utanpå ett tunt (syntet-)tyg, så man har inte vindmembranet direkt mot huden. Har inte spelat nån roll, det blir ändå pungsvett deluxe. Har recenserat ena paret här på utsidan.

En natt var så j*lig att jag vaknade av att jag frös selektivt om pungen. Guess why? För att det var enda stället på kroppen som inte var torrt!

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4435
 
Re: Re: Ullkalsonger med suspensoar utanpå?

Strykarräven; sa:
joask202; sa:
Ersätt själva skyddet med nått vinttätt och dra suspen utanpå ullkallingarna...

eller göra själv: klippa och klistra ett vindtätt tyg direkt på ullen?
De jag testat (Craft och Brynje) har haft ett vindtyg sytt utanpå ett tunt (syntet-)tyg, så man har inte vindmembranet direkt mot huden. Har inte spelat nån roll, det blir ändå pungsvett deluxe. Har recenserat ena paret här på utsidan.

En natt var så j*lig att jag vaknade av att jag frös selektivt om pungen. Guess why? För att det var enda stället på kroppen som inte var torrt!

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4435

Just då vore det smart med suspensoarlösningen som du kan ta bort när den inte behövs.

Jag använder oxå Crafts modell, visst blir det varmt och svettigt när man går men jag tycker dem torkar rätt snabbt och jag har aldrig upplevt nått liknande det du talar om oavsett om det varit +10 eller -40.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
Mr_Mathias Vatten/vindtät toppluva? Kläder 10
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
zzeezz Vindtät flecee? Kläder 11
realout Proffsig, vindtät balaclava? Kläder 7
tjolanta Vindtät fleecejacka Kläder 8
Vindtät skjorta? Kläder 2
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
Mtess Varm tröja Kläder 20
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.