Vindskydd på Gotland?

Hej på er!

Är ny här och hoppas att jag postar i rätt forumsdel.

Planerar att besöka Gotland i sommar för att vandra och tänker tillbringa nätterna i vindskydd eller tält. Har letat på nätet och även ringt turistbyrån på Gotland men det verkar inte direkt finnas några vindskydd att tillgå. Tänkte därför fråga här om någon vet om det finns några vindskydd och om det finns, hur välbesökta verkar de vara? Kommer att ha med bil och bara göra kortare vandringar över dagen, har mao goda möjligheter att sova i ett och samma vindskydd under hela vistelsen och göra dagsutflykter. Tacksam för svar.

MVH

Förmodligen finns det inga, de vill slussa alla turister till campingplatser och hyresbostäder.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Bilagor

• Untitled.png
    Untitled.png
    24.7 KB · Visningar: 978
Det där vindskyddet ligger mer eller mindre "på" Fårövägen. Verkar inget trevligt. Är det någon som lagt in en kur vid en busshållplats? V så är det en badplats på andra sidan, lyckade inte få upp en satelitkarta så man ser ordentligt.

Jag har aldrig hört talas om några vindskydd på Gotland vad jag kan minnas. Men det finns trevliga ställen att vandra.

Jag har sett andra vindskydd som antagligen är vindskydd, så det är möjligt. Open street map är en av källorna, de kanske är felklassade där.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Det finns vindskydd i vindskyddskartan som inte finns och det finns vindskydd som är busshållplatser - det är inte så många dock.

Gå med i gruppen och hjälp till att korrigera,komma med nya och annulera

Bra grupp som fan , man kan tanka ned positionsfil för hela norden och ha i gpsen!

Tusen tack för era svar! Vindskyddskarta var ju kanon!

Jag ringde till länsstyrelsen på Gotland idag och frågade om vindskydd. Mannen jag talade med berättade att det i princip inte finns ett enda vindskydd på hela Gotland, men att länsstyrelsen kommer att se över detta och man kommer börja bygga vindskydd om ca två år. De kommer göra en allmän upprustning av "friluftsmöjligheterna" som han uttryckte det.

Han berättade även att det finns en del "raststugor". Typ övergivna stugor som inte är låsta och som folk ibland övernattar i. Dessa stugor är svåra att hitta om man inte känner till dem och finns ej markerade eller skyltade. Han ska skicka över en karta på vart de ligger. Jag återkommer när jag fått den.

Ett tag sen

När jag bodde på Gotland hade scouterna ett vindskydd strax norr om Hemse, nu minns jag inte mer exakt än så. Vet dock inte om det finns kvar men kommer jag ihåg kan jag undersöka om någon av mina vänner på Gotland vet.

Han berättade även att det finns en del "raststugor". Typ övergivna stugor som inte är låsta och som folk ibland övernattar i. Dessa stugor är svåra att hitta om man inte känner till dem och finns ej markerade eller skyltade. Han ska skicka över en karta på vart de ligger. Jag återkommer när jag fått den.

Deet vore kanonbra! Ser fram mot att du delar den här!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips