Vindskydd nära Norrköping.

Hej.

Jag och en kamrat ska ut på en hajk om ett tag, och har tänkt sova i vindskydd, så jag tar gärna emot tips på vindskydd i Norrköping med omnejd.

Helst inga som ligger i eller nära väldigt populära områden, eftersom att vi vill vara själva på platsen i ca ett dygn.

MVH
Carl
 
Vi var ett östgötagäng som övernattade i vindskyddet vid Lilla Göljen på sörmlandsleden etapp 34 nu i helgen. Sen finns det två kanonfina skydd vid Ekgölen öster om Strömsfors.
Men enklast, om man hittar någon fin plats att campa på, är att ta med en pressenning för några tior från Rusta. Då kan man enkelt bygga ett eget vindskydd/ bivak precis vart man vill...

Håll utkik på forumet för vi har en egen tråd för östergötland, där planerar vi våra turer och alla som vill och har lust får hänga på.

/Dennis
 
Hmm......hur ska jag förklara. I vintras gick vi på ett vindskydd som ligger lite "off". Om du hittar en karta och letar upp Övre Glottern och sedan hittar du Älgsjön lite nordväst. Nästan där de båda sjöarna möts ligger ett vindskydd. Det ligger alltså på västra standen av Övre Glotterns Norra Del.

/Mattias
 
Vi var ett östgötagäng som övernattade i vindskyddet vid Lilla Göljen på sörmlandsleden etapp 34 nu i helgen. Sen finns det två kanonfina skydd vid Ekgölen öster om Strömsfors.
Men enklast, om man hittar någon fin plats att campa på, är att ta med en pressenning för några tior från Rusta. Då kan man enkelt bygga ett eget vindskydd/ bivak precis vart man vill...

Håll utkik på forumet för vi har en egen tråd för östergötland, där planerar vi våra turer och alla som vill och har lust får hänga på.
/Dennis
Tack för tipset om tråden. Vi har talat om att bygga eget, men eftersom att vi inte känner skogen så väl så tar vi gärna det säkra före det osäkra. Jag tycker att skogarna häromkring ofta är rätt igenvuxna, och det är svårt att hitta en bra plats. Fast det är nog bara min okunskap.

Hmm......hur ska jag förklara. I vintras gick vi på ett vindskydd som ligger lite "off". Om du hittar en karta och letar upp Övre Glottern och sedan hittar du Älgsjön lite nordväst. Nästan där de båda sjöarna möts ligger ett vindskydd. Det ligger alltså på västra standen av Övre Glotterns Norra Del.

/Mattias
Där?
http://www.lischke.se/images/glottern.jpg
 
Hitta vindskydd ?

B]

Jag och en kamrat ska ut på en hajk om ett tag, och har tänkt sova i vindskydd, så jag tar gärna emot tips på vindskydd i Norrköping med omnejd.

Helst inga som ligger i eller nära väldigt populära områden, eftersom att vi vill vara själva på platsen i ca ett dygn.

MVH
Carl


Hej. Jag känner till ett vindskydd och en koja som är i bra skick, har själv varit med och renoverat stället.
Det ligger på östra-norra stranden vid Holmsjön VÄSTER om Graversfors.
kojorna o vindskyddet har funnits sedan 60-talet
Kojan blir väldigt varm o skön, vill du ha fler tips maila mig.
Du och din kompis är välkomna dit, jag har lite äldre bilder på första sidan på min hemsida
(skriv gärna i gästboken) http://skuggan.alhagensmainecoon.com
Mvh peter alias skuggan[/
 
Senast ändrad:
jag kommer troligen att upp söka detta vind skydd!!

jag brukar för söka hitta ställen som man får vara för sig själv på
Hej. Jag känner till ett vindskydd och en koja som är i bra skick, har själv varit med och renoverat stället.
Det ligger på östra-norra stranden vid Holmsjön VÄSTER om Graversfors.
kojorna o vindskyddet har funnits sedan 60-talet
Kojan blir väldigt varm o skön, vill du ha fler tips maila mig.
Du och din kompis är välkomna dit, jag har lite äldre bilder på första sidan på min hemsida
(skriv gärna i gästboken) http://skuggan.alhagensmainecoon.com
Mvh peter alias skuggan[/
 
Vindskyddet vid Övre Glottern lär inte vara speciellt välbesökt, men som vid alla fasta lägerplatser så lämnas det allt för mycket sopor.
 

Bilagor

  • kanoten20120512 019.jpg
    kanoten20120512 019.jpg
    94.4 KB · Visningar: 2,630
vindskydd

Ser trevligt ut. Dit skall jag åka. Bor 5 mil därifrån. Samlar vindskydd i Östergötland och Sörmland,det finns många. Det är det i särklass häftigaste sättet att sova ute
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.