vilket roderreglage?

Vilka roder finns idag som funkar bra på dagens havkajaker?
Har titta på kajakerna Pideraq o Star 570 från Welhonpesä, men är lite tveksamt till "den där pedalstyrning".
Finns det alternativ som är "bra" och kan monteras på dessa kajaker?

Du kan köpa både roder och reglage från tex. VKV och Lettman.
VKVs är med tvärbalk och Lettmans är ett pedalställ som fästs i kajakens botten.
Med VKV tar man spjärn med trampdynorna och med Lettman med hälarna.
VKV i Alu och trä, Lettman i Alu.
Det finns flera värdelösa padalställ, själv tänker jag på det som satt i en Paddling Perfection som jag provpaddlade, mothållet var som en övermogen mjukost och ingav bara en känsla av ren sunk.

JL

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är lite osäker på vad du menar med "den där pedalstyrning". Både Pideraq och Star 570 har funnits ett tag och roderlösningarna har sett något olika ut.
Jag har själv en Pideraq som jag satte ett roder på förra året. Efter en del funderande och undersökning av vad som fanns på marknaden fastnade jag för Kajaksports Navigatorroder. Det är säkert inte den enda lösningen men en lösning som jag blev mycket nöjd med.

"Pedalerna" sätts fast på de befintliga fasta keepers med styva gummikutsar. Det innebär att du får ett gott och fast fotstöd med trampdynan om jag trycker mitt på "pedalen" och utan att aktivt trycka på överkanten ställer sig pedalerna och rodret i neutral-läge (rakt fram). Jag har hört de som tycket att gummikutsarna är för styva och att det fordras för stor kraft för stora roderutslag. För Pideraq, som är lättsvängd, tycker jag personligen att de passar utmärkt och ger samtidigt ett bra fotstöd vid paddling.

Jag passade på att köpa rodret med tillbehör i hos Welhonpesä i utkanten av Helsingfors vilket var straxt över halva priset jämfört med om jag skulle ha köpt det här i Sverige.

Tveksam till roder

Jag har en Basic från Kanotbryggan, dess roder manövreras med en pinne som man för åt vänster eller höger beroende på önskat roderutslag. Det funkar bra, men jag är på det hela taget tveksam till roder och kommer att på nästa kajak enbart ha skädda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips