Vilket rep?

Hallå!

Ska ned till Chamonix i början av augusti och klättra lite enklare multipitch med tjejen. Har förstått att det är en fördel att ha två stycken rep för att kunna fira ned längre. Äger bara ett beal top gun II 60m 10,5mm som jag använder för topprep och ett Mammut infinity 80m 9,5mm som jag kör singlepitch sport/tradklättring med.

Har även ett https://www.addnature.com/petzl-volta-92-mm-60-m-black-434296.html som jag köpte på rea för 1.5-2år sen men aldrig använt

Vad behöver jag för något?

Klättra med 9.5 som singel. Ha 9.2 i väskan för firning de turerna det behövs - skulle jag gjort för enkla turer. Eller köp ett halvrep till ditt 9.2. Eller köp nytt dubbelrep, jag föredrar lite tjockare på långa kkippturer typ 8.6 - känns mindre risk vid vassa kanter än de tunnare repen. Alternativt en tunnare tagline till ditt 9.2 - jag skulle inte välja det alternativet för det kan va svårare att få ner repet eftersom du troligen inte kommer knyta överhandsknut med en tagline

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips