Vilket liggunderlag?

Therm A Rest

Jag anser att Therm A Rest - UltraLite Long är det ultimata liggunderlaget. Det är ett mycket lätt uppblåsbart liggunderlag som nu har fått en ny "halkfri" yta. Jag har ett av den äldre modellen med en halkigare yta men det fungerar så bra att jag inte har några planer på att skaffa något annat. Den enda nackdelen med ett uppblåsbart liggunderlag är att man måste ha med sig ett litet lagningskit om det skulle bli punktering på det men fördelarna (lätt, varmt, bekvämt, liten packvolym) överväger helt klart. Ja, det är klart det kostar ju en slant... men om man tänker använda det mycket så är det en mycket bra investering.
Lycka till!!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Uppblåsbart är inte lätt

Kan inte låta bli att reagera på att Alander skriver "men fördelarna (lätt, varmt, bekvämt, liten packvolym) överväger helt klart".
Bekvämt och liten packvolym är jag helt med på. Varmt, ja helt okey för mina behov, men lätt, nej. Ett Ridgerest eller vad det nu heter väger 300g och i varje fall mitt Thermarest väger mer än det dubbla och jag har ett ultralite.

Har bara goda erfarenheter av Thermarests uppblåsbara men det är också de enda uppblåsbara jag använt. Vintertid vill jag dock inte enbart ha ett Thermarest Ultralite med mig utan har ett 3/4-långt vanligt också.
/H

Har gått och blivit bekväm!

Jag har med åren blivit mer och mer bekväm och sover nu längre aldrig på något tunnare än terma rests tjockaste modell (heter det camp deLux??). Skulle gärna använda ett tjockare om det fanns?? Obehaget med den extra vikten får man igen tusenfalt när man lägger sig för att sova...

Tyngre än ett vanligt...

...men lättare än alla andra uppblåsbara jag har sett, det var så jag menade.

Jag håller med om att det vintertid är skönt med ett extra liggunderlag, detta gäller ju inte bara uppblåsbara liggunderlag. Jag och mina friluftskompisar brukar ha ett varsit vanligt liggunderlag som vi lägger ut under tältet, det fördelar vikten bra mot snön och värmer gott. Man slipper också slåss med det extra liggunderlaget inne i tältet.

Något man bör tänka på med uppblåsbara liggunderlag är att man INTE ska blåsa så mycket i dem utan låta det dra i sig luft själv. Fukten från utandningsluften gör (speciellt vintertid) att kroppsvärmen leds bort lite lättare och på vintern kan fukten sedan frysa till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips