Vilket kartdatum i Garmin?

Vilket kartdatum ska man använda til Garmin GPS och Mapsource för t ex Metroguide och Friluftskartan?

Fick en position i longitud/latitud från navigeringsprogrammet Jeppesen Flitestar, men när jag sedan sätter muspekaren i Mapsource (Metroguide 8) på samma koordinater så diffar det många kilometer!?!
Så jag förde aldrig över dom i Mapsource skapade waypointsen...
Enligt inställninganrna så är det WGS84 i Mapsource, om jag tolkar det rätt.

Däremot om jag matar in en waypoint manuellt i GPS så ser det ut att stämma i GPS:n i alla fall.

Vilken karta du har i din GPS spelar ingen roll. Kartan är fixad så att positionen visas på rätt ställe, oavsett hur du ställer in din GPS.
Problemet är just när man kommer med koordinater utifrån. Svaret då blir förstås att du ska ha samma inställning som det var när koordinaterna skapades någon annanstans, var/hur det nu gjordes.

Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har du klart för dig

om det är decimala minuter och sekunder eller om det är på 1/60? Det borde annars kunna ge så pass stora fel som kilometrar.

Olika kartdatum borde inte ge så stora fel förutsatt att det är grader minuter sekunder och med samma nollmeridian.

Jag har märkt när jag exporterat rutter och waypoints från mapsource till ett annat kartprogram att jag fått bäst överenstämmelse när de bägge inställningsmöjligheterna i mapsource stått på RT90.

Thure

Gps:n är inställd på hddd mm,mmm' som positionsformat och WGS84.
Jeppesen Flitestar ger positionen i formatet : N 58° 27.3' E 15° 50.8'

Ska hem och kolla vad Mapsource har för format när man åker med muspekaren över kartan då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips