vilken typ av kajak ska jag välja?

Hej!

Tänkte ge mig in i kajak livet till nästa år och är en riktig rookie!
Så jag tänkte att ni kanske kan hälpa mig en bit på vägen gällande vilken kajak jag ska satsa på om jag ska köpa en....Jag är 189 lång och väger 68 kg och jag skulle vilja ha en kajak som passar för det mesta och har god pack volym så man kan va ute några dagar, kommer mest paddla i älv, å, vikar, sjöar o skärgård...

Tack på för hand!

Om du vill ha en kanot som passar till det mesta är det lätt. Gå till en lagom oseriös försäljare så hittar du precis det ;-)

Fundera gärna ett steg längre. Var kommer du att paddla mest? Kommer du att paddla med fikapackning för det mesta eller med full övernattningspackning? Och lura inte dig själv med vad du skulle vilja göra utan vad du verkligen kommer att ha tid och energi till.

Ganska många köper expeditionskanoter och sen paddlar de ut på fikaturer några kvällar lite då och då. En fullvolyms havskajak flyter då högt och blir ofta både topprank och ett lätt byte för vinden.

Du kommer att få många svar och de kommer att spreta åt alla håll. Men tänk på att det är köparens marknad nu och att pundet står mycket lågt så England är ett bra ställe att kolla priser på.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Börja

med en begagnad populär modell där du kan få tillbaks pengarna om du byter efter nån säsong. T ex en VKV Lisa eller Måsen.

Thure

Och framför allt: Prova dig fram! Testa så många du bara kan, så du vet vad du vill ha. Det är väldigt personligt med kajaker och vad som passar den ene behöver inte alls passa den andre, oavsett erfarenhet och vana.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips