Vilken kamera skall jag välja?

Jag har lyckas att dränka min kamera då jag var på min senaste fiskeresa i fjällen, en ny skall nu inhandas. Jag vill ha en kompaktkamera med bra optisk zoom förutom bra megapixlar och annan som man bör ha med. Jag har snokat runt lite och väljer nu mellan:
Canon CyberShot DSC HX9V
Nikon Coolpix S9000
Nikon L120 Black
Canon PowerShot SX130IS

kan ni hjälpa mig med råd ang dessa? Jag vill hells inte ha fler förslag då jag blir yr i huvudet av alla resentioner som jag har läst. Min prisklass är max 3000:-

Mvh Tomas

Canon PowerShot SX130IS

skulle jag välja då jag har bra erfarenhet av liknande Canonmodeller. Det jag saknar är optisk sökare.

Sony DSC-HX9V menar du den är nog dyrare än 3000.

Varför tittar du inte på vattentäta modeller? Generellt är jag lite tveksam till långzoomar utan optisk sökare. Vad är det för motiv som du behöver långzoom till?

Thure

Lästips

Läs mer

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Vad ska packas och vad behöver skaffas för en lyckad familjevandring? Victor Solli, pappa och butikschef på Naturkompaniet, ger sina bästa råd.
Dela med dig av dina favoritdestinationer – och vinn boken "Tåg och vandring i Österrike" av Anna W Thorbjörnsson och Marko T Wramén!
Tz10

Hej!
Jag använder en Panasonic TZ10 som jag tycker är en hyfsad resekamera. Bra vidvinkel och zoom och lätt att ha med sig. Efterföljaren TZ20 bör rymmas i ditt prisspann.
Kolla några av mina bilder på www.stalvik.com

Jag använder Sanyo Xacti CG10. Lättanvänd och trevligt format. Mycket bra bilder och filmer! Finns numera med full HD. Stökade jag till det nu när jag tipsade om denna? Runt 1500:- eller lägre. Väl värd att kolla på!

Jag ska nu göra det du INTE ville! Rekomendera ytterligare en kamera! Jag är en lycklig ägare av en Pentax Optio WG-I. Det är en liten enkel copaktkamera med programval. Den är vattentät till 10 m. Den är stötsäker från 1.5m och den tål ca:100 kg tryck. Äventyrssäker altså!

Köp en vattentät, robust kamera.

Jag tänker INTE rekommendera ytterligare en kamera!

Men jag rekommenderar en vattentät, robust kamera. Jag har själv en Canon D10 ("tvålen").
Den tar bra bilder och film. Kanske inte den jag skulle välja idag men jag har bara goda erfarenheter av kamera som kan vara framme oavsett väder. Ska man ha kameran redo jämt så får den ta en del stryk och vatten. Det ska en kamera för friluftsliv tåla, annars blir det inga bilder.

thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips