Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten?

surfspots i skärgårdens yttre band? De flesta schyssta sådan spots (för brädsurf alltså) finner man väl inte i ytterskärgård om man tar del av info på surfforum etc. Och roas man då av att leka i vågor etc. så borde det ju vara lekegenskaper som prioriteras i kajaken. Så får man det bästa av två världar så att säga.

Borde det inte gå att vågsurfa vid Vallerösund? Dit kan man dessutom paddla oavsett hur mycket det blåser, och det är en ganska kort paddling.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle gå fram så här: Køp en rotationsgjuten kajak. Den tål stryk, och är som regel billigare. En Valley Aquanut PE t.ex. (lekfull allround kajak som passar både nybörjaren och den mer erfarne)
Roderløsa kajaker får heller inga problem med roderet.... Och paddlaren blir illa tvungen att lära sig rätt teknik.
Tänk också på vad du skall använda kajaken till. Funktion skapar form.

]Gå på kurs!!!! Då lär du dig att bedömma din egen förmåga att handtera olika förhållanden. Att ge sig ut i förhållanden man inte behärskar kan få förödande konsekvenser.
Börja inte med att paddla ensam. Lär av andra. Fråga. Prova olika saker.

Torrdräkt är ofta ett måste. Undet vinterpaddling t.ex.

( Men en torrdräkt som rivs sönder, kan vara livsfarlig. Om jag håller på med rockhopping anväder jag 5mm neopren (även under vintern) Det tar av för stötar och tål rejält mycket stryk.)

med torrdräkt vill du sannolikt lära dig en del saker fortare därför att du lättare tål ett dopp eller tio. Man blir mer avspänd helt enkelt.

Lär dig så många självräddningstekniker som möjligt, och öva varje gång du paddlar. Själv avslutar jag alltid med att öva olika tekniker.

paddling handlar om at hela tiden lära sig något nytt.

Olmar är på spåret, testa nån av Points Whisky och du hittar garanterat nåt att växa med.
Hyr eller låna och hitta rätt innan du köper!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips