Vilken K2:a för längre tur i Lofoten

Sent i oktober

Vi packade som sagt vår Wind Duo för en vecka sent i oktober. jag, sambon, hunden, mat och vatten för en vecka, kläder kanotvagn och campingutrustning fick plats.

Vi fick packa lite smart och inte ha för många skrymande prylar.

Vi gjorde mistaget att packa lite för tungt i fören första gången, Duon gick bäst lite baktung för oss.

Sippre milenium 2 har nog stabilitet så det räcker men packutrymmet är det nog värre med. Har provat deras Tsunami K2 och den kändes riktigt stabil och milenium lär vara stabilare.

Lofoten

kan bjuda på rätt besvärliga förhållanden fallvindar, strömmar, kort krabb sjö när tidvatten och vindvågor möter varandra ett par meter tidvatten etc. Skulle inte satsa på en snabb K2 där. Man blir betydligt blötare i t ex en Anita K2 än i en Yoo-A-Kim vid kort krabb sjö.

Så jag skulle nog föreslå en Yoo-A-Kim. Eller två enmans och en kurs i lugn paddling för dig.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Återigen tack för all hjälp, var i Lofoten och paddlade 1v för 2 år sedan och har en hyfsad bild av vad det kan bjudas på, både i form av vågor och minusgrader på natten....

Blir nog en wind duo iaf, fixat en från Estland för fint pris så nu gäller det bara att få hit den....

Snabb K2:a

Jag har själv paddlat mycket K2. Vi fick vår första k2:a när jag var 13 år. En av finneserna med att köra en snabb K2:a på tur är att man kan turas om att stötta när den andra ska äta eller byta om så man behöver inte ha lika mycket stabilitet som i en K1:a ;)

Yoo a kim känns för det mesta rätt så tråkig och det är en myt som etsat sig fast hos många att ju stadigare kajaken är desto mer sjö klarar den av.

Wind Duo känns stadig utan att bli tråkigt pråmig så du kommer nog trivas i den.

Vill bara tillägga att det inte blev en från Estland utan köpte en Wind Duo av Tahe Marine på vildmarksmässan. 20% mässrabatt och 2 års garanti fick fälla avgörandet.

Verkade riktigt fin så nu väntar vi bara på att den anländer till maj så att man kan ut och pröva på :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips