Vilken fågel är det?

Såg ca 7 st sådana i trädgården för en stund sen. Min gissning är juvenil koltrast men nån som vet?

Bilagor

• SI857600.jpg
    SI857600.jpg
    89 KB · Visningar: 949
Ser mer ut som stare, tycker jag. Lurigt med unga fåglar. Kan du lurpassa och se när en av föräldrarna kommer i närheten?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ser mer ut som stare, tycker jag. Lurigt med unga fåglar. Kan du lurpassa och se när en av föräldrarna kommer i närheten?

Jag instämmer. Unga koltrastar har mörkare vingar och ger ett mörkare intryck. Den här har ljusare bröstparti och vingar åt det bruna hållet, så det ser ut som en ung stare.

Calle

Det är en ung stare. Det är typiskt för starar att hålla ihop när de är unga. Trastungar sprider ut sig mer i terrängen.
Mvh
Erik.

Som sagt innan, juvenil stare, det enklaste att först börja utesluta är att se vilken form fågeln har. Näbb t ex, stämmer inte överens med trastfåglarna. Formen på fågeln, betydligt slankare än trastfåglarna. Trastar har också oftast vattrat bröst, oavsett juv/ad. Sedan, tygeln mellan öga och näbb är avslöjande på stare. Lite äldre starar får prickarna, som vita snöflingor över hela kroppen.

Men som sagt, utgå alltid från form på fågeln från början, då denna inte ändras.

Stardagisar kan vara rätt stora, årets här hade ca 25 ungdjur plus några morsor och fjolingar som håller ihop dem. Är rätt skräniga. de drog till grannens trädgård.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips