Viktbesparing eller sovkomfort ?

Hej

För europeisk sommarcykling, från Norrland ner till Pyrenéerna och tillbaka detta året har jag bytt från 32 till 28 mm däck. Undrar om det är värt också ersätta den tunga 2 pers tunneltält på 2,5 kg och den tjocka sovsäck med lättare och mindre versioner, som tillsammans med de sparade främre påsarna kommer att göra mitt bagage 4 kg lättare, dvs 12 vs 16 kg totalt ? En stor stark tält är trevligt att ha i Norrland, medan en lätt sommartält är kul i södra Frankrike :)

TheEagle
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Jo, kanske lite väl upptagen av försöket med att känna mig mer fri utan de många påsarna på hotell och flygplatser etc. Förmodligen lite skadad av detta lättvandring - en idé som inte behövs på cykel, även om man inte blir yngre och sannolikt därför söker enklare och lättare lösningar. Antingen cyklar man eller också gör man inte :)
 
Hej

För europeisk sommarcykling, från Norrland ner till Pyrenéerna och tillbaka detta året har jag bytt från 32 till 28 mm däck. Undrar om det är värt också ersätta den tunga 2 pers tunneltält på 2,5 kg och den tjocka sovsäck med lättare och mindre versioner, som tillsammans med de sparade främre påsarna kommer att göra mitt bagage 4 kg lättare, dvs 12 vs 16 kg totalt ? En stor stark tält är trevligt att ha i Norrland, medan en lätt sommartält är kul i södra Frankrike :)

TheEagle


Norrland är förstås ett rätt omfattande begrepp, och "södra Frankrike" innebär ju i detta fall berg med ytterst omväxlande temperaturer och vindförhållanden även under den tid de svage kallar sommar. Forumvännen Greenjuice (Jonas Bodenäs) har en del erfarenhet av lätta enkelväggstält i Pyreneerna och Sydalperna och kanske kan dela med sig. Själv fegar jag med Akto.
 
Det blir 12 kg cykel, 14 kg bagage, 82 kg människa, ner till Pyrenéerna, inte över ! Har åtta växlar på denna cykel och undrar vilket är lägsta gear som behövs via Amsterdam och Paris ? För närvarande är den monterad med 36+11/32 på 700C dvs gear 30 till 88, men kanske är det nödvändigt med 34+11/34 med gear 27-83 ? Det är ju inte en racer :)
 

Bilagor

  • Cykel.jpg
    Cykel.jpg
    103.8 KB · Visningar: 442

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips