Vem syr slingor?

Hej!

Jag har knutit egna längre slingor av tubband till mina friends. Detta för att jag tyckte de befintliga alltför ofta behövde förlängas (ger minskad risk för vridning av friend och minskat repdrag). Det fungerar bra men vattenknopen känns ibland väl klumpig, speciellt med de långa tåtarna. Det vore således trevligt med sydda slingor istället.

Fråga:
Finns det någon i trakten av Stockholm som kan sy slingor till mina friends?

Tack på förhand!
/Örjan :-D
 
Tubslingor

Hej!
För att slippa de långa tåtarna kan man göra som vi gjorde på den gamla goda tiden.
Knyt en knut mitt på tubslingan, för sedan in den ena änden INUTI den andra tuben ett par decimeter(brukar gå bra med lite joxande), för sedan knuten till området där tuben är dubbel och dra åt!

Hoppas någon förstår hur jag menar!
Lycka till!
 
Colt

Fantastiskt bra och snyggt sätt att lösa det på! Jag vill oxo använda detta sätt att knyta slingor, men: varför får man inte lära sig detta på klätterkurser, varför ser man det alldrig användas? Kan man lita på knuten i fråga?
 
Tubslingor

Hej,
Lärde mig detta knep för 20 år sedan, kanske har det fallit i glömska iom att mer sydda slingor används idag. Under dessa 20 år har jag litat på dessa knutar som fungerat utan minsta problem.

Johnny
 

Guest

Gäst
Det var ju listigt, men vilken knut skall man använda? En vattenknut är ju egentligen bara två överhandsknutar i varandra. Räcker det således med en överhandsknut på skarven? Verkar suspekt.
/Mattias
 
Tubslingor

Bör kanske tillägga att då man inte ser den "inre" tuben utan måste känna sig fram, är det förståss viktigt att man inte tar till för små "tåtar" utan har god marginal, som vid en ordinär vattenknop.
Johnny
 
Re: Tubslingor

Anledningen till att man inte lär ut invändiga är att säkerheten är något lägre eftersom man inte ser den ena fria änden, och det finns en risk att vattenknoppar glider.

Läs mer om bandknoppar och säkerhetsaspekter på sidan 37 i försvarsmaktens Utbildningsreglemente Firning och Klättring.
(För nerladdning http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=779 )


/ Lasse
[Ändrat av KasseLasse 2002-02-19 kl 08:49]
 
Sy slingor...

Hör med med en fallskärmsklubb...

Och fråga efter någon kontrollant.
Kontrollant är dom specialutbildade personer som får sy fallskärmsselar, packa om reservfallskärmar och sånt.

Dom har maskinerna för at kunna sy och vet hur man
skall räkna på så att det håller...

Stockholms fallskärmsklubb finns på nätet iaf...
/Peter
 
Segelmakare

Hör med en segelmakare, de har ofta utrustning för att sy med kevlar vilket blir ruskigt starkt.
Sen bör du nog prov-dra en slinga, för att konrollera hållfastheten.
Om du sedan vågar lita på dem eller ej är upp till ditt psyke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.