Korta av slingor?

Hej!
60-cm slingor kan man ju snabbt och enkelt korta av genom att trä den ena karbinen genom den andra, och sen klippa i de två parterna som hänger ner. Så får man en tredubbel 20-cm-slinga, som snabbt går att förlänga igen.

Men om jag gör detta med en 120-slinga så blir den 40 cm, fortfarande ganska opraktiskt att ha i selen. Så jag tänkte, det går ju att trä igenom karbinen 2 gånger, och klippa i de 4 parterna som blir resultatet. Då får man en femdubbel 24-cm-slinga. Kan man göra så, eller är det något big no-no som jag har missat?
 
Strunta i att korta av dem som expresser å ha dem över axeln istället, true british way, vilket jag tycker är ett suveränt sätt att bära dem. Istället för att vika ihop den som en dubbel cirkel så lägg den över axeln och klipp ihop öglorna under armen med en karbin (som du ändå kommer att använda till repet eller säkringen). På så sätt behöver du inte trä av slingan över huvudet utan bara klippan ur en ögla ur karbinen å sen dra fram slingan. Vet inte om jag gör mig förstådd ordentligt... kan någon förklara bättre så varsågod. Ju mindre slingor du har på selen desto mer plats har du åt det andra som du måste ha på selen. Dessutom är det skönare att ha dem över axeln och de är snabbare att ta fram.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.