Slingor?

Försöker få en uppfattning angående slingor.
Har någon nån bra sida där de beskriver vad diverse bredd, längd, material etc på slingorna är passande för ?

Har sökt runt en hel del men inte hittat nån genomgående beskrivning för de olika varianterna.
 
slingor..

Jag har läst jäkligt mycket böcker osv ang klättring men inte heller hittat ngn utförlig förklaring hurvida man ska eller inte använda olika typer av slingor, men när jag har gått kurs och dom mer erfarna jag klättrat med så är det uteslutande dyneema slingor som används..
Jag vet att just dyneema har låg smältpunkt men änvänder man dom på rätt sätt så e ju inte det ngn fara..

Vad ska du använd dom till..?

mvh kim..
 
Ska användas till ankare vid multipitch, toprep och säkring när man ledklättrar om man behöver stanna upp.

Vad har bredden för betydelse egentligen? Jag har sett att både 11mm och t ex 18mm klarar 22 kN, så vad är då skillnaden ?
 
..

Du har ju mer yta att slita desto bredare den är..
Jag änväder en 60 slinga till egensäkring på led (bult) och 120 slingorna när jag riggar topprep..
 
Slingmaterial kan ju skilja sig på många sätt utöver bredden. Så det enklaste är att se på märkning eller annan angivelse avseende hållfastheten.

Det finns slingor i andra styrkor än 22 kN, men om slingorna ska vara till mellansäkringar, ankare och stand, så är 22 kN bra.

Klenare kan t ex användas vid aidning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.