Vattentillgång längst kungsleden?

Hej!
Jag ska vandra kungsleden från abisko och söderut fr.o.m. 13 aug och undrar hur pass vattentillgången är? Har förstått att det finns många bäckar man kan ta vatten från men är det mindre vatten i bäckarna i år pga hettan eller rinner det på som vanligt högre norrut?

Är det någon sträcka där det är långt mellan vattentillgången längst leden söder om nikka och vidare nedåt?

Kan inte kommentera vattentillgången specifikt I år, men har svårt att tänka mig att den är mycket annorlunda från de turer jag gått där I augusti tidigare år (ex 2013 var också varmt och soligt I Juli-Aug).
Vattentillgången är normalt bra utmed hela sträckan med undantag för sträckan från Keron backen fram till Alesjaure som normalt är ganska torrlagd (finns ett par smältvatten pölar på vägen med stillastående vatten som jag skulle undvika att använda till mat och dryck). Så planera vandringen så ni slipper slå läger där. Även några km på norra sidan av Tjäcktja passet är mycket stenigt och olämpligt som tältplats.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Finns vatten så man behöver inte planera eller bära med sig mer än en skvätt om man vill mer än för matlagning. Brukar ha en mindre flaska bara.

Vi gick nyligen abisko-nikkaluokta, och där var det ganska lugnt just nu. Många mindre bäckar är torkade, men det ligger fortfarande en del snö kvar uppe på topparna som bidrar med smältvatten. Däremot så var det ett par tillfällen där vi fick snåla lite på vattnet för att det var en bit mellan vattendragen. Värt att ta med extra vattenflaska, men har du bara det så borde det vara lugnt

avslutad210712

Gäst
....
Vattentillgången är normalt bra utmed hela sträckan med undantag för sträckan från Keron backen fram till Alesjaure som normalt är ganska torrlagd
...

Gick den sträckan i slutet av juli 2003 då det var ordentligt varmt. De jokkar som finns markerade på kartan var helt torrlagda. Fanns inget vatten från bron och en bit bortom renstängslet förutom lite stillastående vatten som jag definitivt inte ville dricka ur.

Så jag rekommenderar att fylla på någon extra flaska vatten vid bron med tanke på årets väder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips