Vattentät drybag?

Jag och tjejen var ute och paddlade kanadensare i en älv här i dag, och det blev inte bättre än att vi slog runt. Våra grejer var lätt-packade i 2 olika drybags och rullade klart mer än 3 varv innan förslutning. Jag fick tag på påsarna i strömmen o vi hängde kvar vid sidan av den vattenfyllda kanoten i ca 15 minuter innan vi hittade till strand där kanoten kunde tömmas.

När vi sen skulle fika mm hade det läckt in i båda säckarna. Det ena var en SealLine för thermarest, den andra en fjällräven. Båda hade läckt en del men ingen var på nåt sätt vattenfylld. Ena hade t.ex en toapappersrulle packad i top som var semi dränkt men inte genomblöt. Mobilen var packad i extra plastpåse som tur var.

Frågan är: Vilka drybags klarar att ligga i vatten nån längre stund? De kan ju då dubbla som flythjälp då för övrigt(!).
 
Ortlieb i "grov galon" har hållit tätt för mina behov - de gör även cykelväskor med rullstängning i samma matrial som varit täta för mig vid jobbpendling året runt

/Patrik
 
Rullstänging

är inte dränksäkert men funkar för översköljningar och liknande.

Skall man ha heltätt är det vattentäta blixtlås som kan fungera i påsar och väskor. Eller tunnor eller andra hårda kärl med o-rings-tätning.

Thure
 
Dubbla rullöppningar bör tåla mycket. Så dubbla säckar bör tåla mycket
På forspaddelkurserna jag gått hade instruktören en sjukvårdartiklarna i en Nalgeneflaska i förstahjälpendrybagen för att de inte skulle bli fuktiga.
 
VA? Använder du ortlieben för dina behov? Äckligt.

Ledsen. Kunde inte låta bli. ;-)

HåkanF

Jag har vissa behov av den typ du antagligen refererar till men även andra doftfria behov som inte är nämnvärt äckliga :)

Men nog skulle en ordentligt stängd ortlieb hålla både urin/fekalier och dess doft på rätt sidan säck-matrialet - men just detta har jag inte provat så jag kan inte garantera.

/Patrik, torrsäckar är ingen skitsak
 
Tack för svar. Jag har en i mer "grov galon" stuk som förstås känns rejälare. Annars är det dubbla påsar eller annan lösning som gäller? Känns konstigt att dragkedja ska vara tätare än vikning, men det kanske stämmer?
 
Tack för svar. Jag har en i mer "grov galon" stuk som förstås känns rejälare. Annars är det dubbla påsar eller annan lösning som gäller? Känns konstigt att dragkedja ska vara tätare än vikning, men det kanske stämmer?

Dubbla påsar skulle jag aldrig våga chansa med - för lätt att en påsa rivs sönder av sten eller annat hårt rispande matrial som kan finnas på t ex sjö- eller å-botten. LIte förvånad att torrsäcken din har läckt men var den riktigt tight rullad och i "grov galon"?
Har några mer mjukplastaktiga som inte är alls lika slitstarka men duger för mindre känsliga saker som kan tåla lite fukt, om det kniper (nej majjen - inte magknip :)

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.