Vattentät plånbok

Hallå

Är det nån som har sett om det går att köpa vattentäta plånböcker någonstans? Jag vill ha en liten och smidig plnbok som är vattentät.
Jag har sett vissa men de är mest bara genomskinliga plastfickor. Jag vill ha en i stil med de "vanliga" som finns i nylon.

Tech
 
Varför inte...

polyester?
Fryspåse är perfekt att stoppa plånboken i.

Tappade ungefär 10000:- i plurret för ett antal år sedan (utan påse).
Bara att lägga på tork, no problems.;)
 
Jo. Visst går det bra. Om man är beredd på att det finns risk för att ramla i. Men jag vill inte behöva förbereda mig för att den ska ramla i, och jag vill inte gå omkring med en plastpåse om jag går på stan. Så ligger det till...

Tech
 
Jag vet att Vaude har ett värdebälte innehållande vattentät plastficka. Kanske inte så mycket i plånboksväg att ha i fickan, men utmärkt att ha pengarna i.
 
mfn; sa:
Jo. Visst går det bra. Om man är beredd på att det finns risk för att ramla i. Men jag vill inte behöva förbereda mig för att den ska ramla i, och jag vill inte gå omkring med en plastpåse om jag går på stan. Så ligger det till...

Med tanke på vad det lär krävas för at få själva öppningen på plånboken att bli vattentät så skulle inte jag vilja ha en sån till vardags (det skulle vara aldleles för omständligt att böka med varje gång man ska ha fram pengar eller nåt kort).

Men vad i plånboken är det som inte tål vatten? I min plånbok är det i stort sett bara sedlarna och lite små papperslapapr (typ senaste bankomatkvittot med saldot på, nån lapp med nåt telefonnummer på etc). Plastkorten, mynten, körkort, leg klarar vatten utan problem. Alltså måste ju då den enklaste lösningen vara att lägga sedlarna (och eventuella andra papperslappar) i små ziplock-påsar?

Tycker du att det verkar för krånligt att ha sedlarna i ziplock-påsar så lär du även tycka att en vattentät plånbok är för krånglig.
 
Nej, zip-lock påsar är inte för krångligt. Men jag skulle vilja ha det integrerat med själva plånboken. Dessutom händer det ganska ofta att jag har tågbiljetter och motsv i plånboken och de blir ofta ganska oläsliga efter ett bad.

Sen var ju faktiskt inte min fråga om jag skulle ha en eller inte utan om nån visste att det fanns. Av det kan man väl tydligt avläsa att jag INTE vill ha plastpåsar. That's it!

Tech
 
mfn; sa:
Sen var ju faktiskt inte min fråga om jag skulle ha en eller inte utan om nån visste att det fanns. Av det kan man väl tydligt avläsa att jag INTE vill ha plastpåsar. That's it!

När jag funderar över om något finns eller inte brukar jag börja med att fundera över hur det i såna fall skulle vara konstruerat. Jag kan inte komma åp något sätt att konstruera en vattentät plånbok så att den blir vattentät OCH liten och smidig. Just vattentäta öppningar är ju ett ganska bökigt kapitel, de varianter som jag sett är dels rullvarianten och dels den variant som med en list klämmer ihop öppningen (och sen finns ju ZIP-öppningar också, men de räknar jag inte riktigt som "vattentäta" utan bara "vattentåliga").
 
Vilka menar du med ZIP-öppningar? Vanlig vattentät dragkedja? Om inte annat ser jag en rätt nice lösning framför mig m h a vattentät dragkedja. Faktiskt så pass smart att jag funderar på att sy en själv

(har ju just hittat ett inlägg med länk till ett ställe som säljer billigt sånt...)

Tech
 
Vattentätt

dePaul; sa:
Vet inte om det finns en återförsäljare i Sverige. Den här "plånboken" kan bäras runt halsen, i fickan eller i bältet:
TAD GEAR's plånbok

Den är vattentät, stöt- och slagtålig och den flyter.
Jag har en liknande vattentät ask avsedd för cigaretter där jag kan förvara småsaker som inte tål vatten. jag tycker Tag Gear verkar smartare för locket är lite snett.

Söker man på "Wasserdicht" på Globetrotter kan man hitta följande
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?&mod_nr=ms34061&artbez=Tatonka+Security-Pocket

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?&mod_nr=wz03001&r=507

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?&mod_nr=wz03011&r=918

Inte ett direkt svar på den ursprungliga frågan, men i likhet Nermander brukar jag ställa mig frågan: hur det i såna fall skulle vara konstruerat och finns lösningen någon att finnas någon annanstans än där jag normalt ”letar”.

Ska jag ut och åka långfärdsskridskor eller paddla så tar jag ut allt ”onödigt” ur plånboken redan innan jag åker hemifrån. Vid långfärdsskridskoåkning lägger jag sedan plånboken (eller bara körkort + lite pengar en plastpåse med Zip lås) i locket på ryggsäcken. Jag är betydligt mer rädd att dränka kameran som kostat 7000 SEK i inköp än plånboken. Ska jag segla så är det första jag gör när jag kliver ombord, att lägga plånboken, nycklarna, mobiltelefonen och kameran i ruffen så de inte ska kunna bli blöta.

I samband med diskussionen om vattentätförvaring vill jag passa på att påpeka att nycklar till bilar med elektroniskt stöldskydd, ska man förvara väldigt skyddat från fukt. Jag vet en kille som har lärt sig detta den hårda vägen, stendöd bil 100 km hemifrån.

Per Brune

_____________________________________________
 
Hej, det finns en plånbok (av stel plast med god kvalitet i plasten) fabrikatet är pelicase och modellen har jag för mig heter nånting i stil med Sports Wallet
kolla på pelicancase.com obs du kan inte fridyka med den men den håller nog bort vatten något så när bra om du inte hamnar i alltför svåra situationer dvs. mycket bättre än de flesta andra varianter av så kallade plånböcker.
Pelicase har massor med bra, (något så när) vattentäta askar och väskor, troligen minst ca 70 olika modeller.

Uffe
 
Haglöfs Watatait

Jag har en sån här som jag kanske använt en gång. Vet inte varför men den var tänkt för semesterbruk men jag har ofta den vanliga lilla plånkan i en påse.

WALLET.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.