Vattenreningstabletter, hållbarhet?

Halloj!
Har Lifesystems Klor och Klor neutraliserande(tar bort klorsmaken) tabletter som aldrig blir användna och har dom i nöd/medicin/överlevnads back-up kittet.

Undrar om någon vet om dessa har något bäst-före-datum då det inte står något på burkarna och dessa burkar är minst 5år gamla. Då jag byter lite grejer i mitt kitt så såg jag i påsen där jag förvarat dom, att dom Neutraliserande tabletterna har blivit bruna (klortabletterna har inte blivit det). Klortabletterna förvaras invirad i liten zip-påse i zip-påsen med neutraliserandetabletterna, sedan har den påsen varit virad med tejp.

Kollade i originalburkarna där hälften av vardera är kvar i och där är dom fortfarande vita så kan byta ut dom mot "färska" från burken eller ska jag för säkerhetsskull köpa nya? Bra att veta vad som gäller o även om någon vet varför dom blir missfärgade.
 

Bilagor

  • 20150611_111831.jpg
    20150611_111831.jpg
    22.9 KB · Visningar: 2,055
Senast ändrad:
Jag läste att efter man öppnat förpackningen så skall tabletterna förbrukas inom 18 månader. Så har du inte öppnat förpackningen så kan det säkert hålla i 5 år eller mer (gissar).
 
Man bör ta "överlevnadstider" efter att funderat på vad det är i förpackningen.
Det är ju en viss skillnad på kemiska stabila produkter och instabila blandningar.
Produktmärkning ibland är enbart till för nyförsäljningen, i andra fall för att få ut effekten. Välj klokt.
 
Klortabletter bryts ned så är dom inte förvarade fukt och syrefritt så tappar dom 10-20% av kloreffekten per år.Ziplock är uppfyller inte på något sätt kravena på lång hållbarhet.
I treorör med bra aktiv torkpatron kanske man får en förlust på 2-5% per år om dom inte öppnas

Man måste dosera upp gamla förpackningar så klorningen gör jobbet som det skall.

Dina avklorningstabletter kan vara inaktiva då dom bytt färg , testa.

Biltema har snabbklor som är samma som dom här dyra tabletterna fast då får man för 150spänn tillräckligt för en mindre tjärn på typ en halvmiljon liter - förpacka i treorör och använd resten för att tillverka klorin hemma.

Biltema har även teststickor ala lackmuspapper som man kan använda för test av gamla tabletter för att få fram nödvändig dos liksom för att få ett hum om hur mycket av Biltemas snabbklor man skall ha per liter.

Det är ungefär några korn motsvarande en miltärtablett i storlek för kännedom.

Så klortabs är inte pålitliga alls efter hållbarhetstiden om dom är dåligt förpackade , speciellt fukt - då blir det klor av det och sedan bryts det ned till salt.
 
Vattenreningstabletterna (Forte) från Katadyn är hållbara i 5 år så länge dom förvaras i originalförpackningens tablettkartor. De som kallas "Classic" är hållbara i 10 år!
 
Vad som missfärgat dina tabletter är inte lätt att svara på då jag inte vet i vilken miljö du förvarat dina icke gastäta ziplockpåsar.

Men gissningsvis är fukt, svavelgaser, avgaser, svett, mjukmedel etc några av komponenterna.

En destruerande gasspektometertest skulle kunna avslöja somligt.

Men enklast är att köpa nytt och lämna in resterna på Apoteket. Öppna inte förpackningarna så varar de längst..
 
kanske en smula trådarkelogi - men dom bruna tabletterna som används som klorneutraliserare är förmodligen askobinsyra (= C-vitamin!!) i tablettform och dessa kan nog mörkna när de oxideras av luftsyret då askobinsyra lätt oxideras då det är ett reducerande ämne.

Askobinsyran reducerar natriumhypokloriten tillbaka till koksalt genom att själv oxideras när den används som klorneutraliserare .

Skall man förvara det länge så är det gastäta behållare som gäller - dvs. behållare i plastlaminerad aluminiumfolie som svetsas/smälts ihop med syrefri gas typ ren kvävgas istället för luft och kanske en liten men nytorkad silikagelpåse som fångar fukten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.