Vart köper jag bra filar? (knivmakeri)

Hej!
Det är så att jag har knivmakeri som hobby och behöver där en grov ansatsfil då jag filar ut eggen, ju större desto bättre(minst 300mm). Är det nån här som vet var man kan köpa det?
 
Annars har du ju han som tillverkar Håkansson slipen, den känner du säkert till om du själv tillverkar knivar. Gå in på slipcentralen.se
Där har du verkligen det du söker, och finns det inte så skaffar dom det åt dig.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
En rak pansarfil och och en platt grovhuggen 30 cm omformar snabbt och svalt bara du kyler med våt trasa. Öberg står det på mina men Bahco fungerar även de utmärkt www.bahco.com

go tur

Halaj!

Men hallå eller?!
Pansarfil använder man till att fila mjuka metaller som ”tjockar” igen en vanlig fil. t.ex. aluminium. Ett annat klassiskt användningsområde är filning av en tennspacklad bil.
Man använder inte pansarfil till legerade stål (eller stål med hög kolhalt).

TS skriver inte om bladet är härdat eller inte, men om härdat tycker jag inte man skall fila den öht. Inte för att det inte går, utan för att skillnaden i hårdhet mellan bladet och filen är så liten att filarna blir slöa snabbt. Jag hatar slöa filar.
Ett bättre sätt är att ”klä” på filen en remsa smärgelduk. Riv av en remsa lite längre än filen. Vik den över toppen och håll med tummen och pekfingret. Vid handtaget håller du remsan med pekfingret.
Smärgelduk på rulle finns på Jula, biltema m.fl. t.ex:
http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/kap-och-slipteknik/slipduk/smargelduk-pa6196sv

//T
 
Nu är tråden visserligen gammal men eftersom den dök upp igen. Jag köpte 60(!) oskaftade Öbergs och andra kavlitetsfilar i ett paket från tradera för runt 300kr. Det är galet mycket billigare och filarna var i mycket bra skick och i en bra mix från några nålfilar till stora filar på 50cm. Så kolla där först, mindra paket är något billigare men ofta i paket för runt 150kr för 5-20 filar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lars.martinsson.169 Vart köper jag spännen? Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
Glännman Vart köpa "eldstålspinnar" Gör det själv 10
adventure_transport Vart köpa billig gummimatta? Gör det själv 4
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
jenny_sjoberg Tråd? Jag syr vind/väderskydd Gör det själv 12
fluff Hur tätar jag delar av skor? Gör det själv 6
Mullemek Hur rullar jag ihop tarp-linorna? Gör det själv 27
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1
Nyman Jag söker de där pittoreska arméöverskotten som bara du känner till! Gör det själv 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...