Vart kan man paddla i vildmark 15 maj?

Tänkte sticka iväg på en tvåveckors paddling i mitten av maj med farsan som är 60 plus. Vi hade tänkt vara i Femundsmarka i Norge men vad det verkar så ligger isarna där till långt fram i maj eller början av juni.

Har ni några andra tips på bra vatten att paddla i två veckor? Krav är att det är max 100 mil från Göteborg, stor brist på kontakt med människor och alltså vildmarkskänsla. Har själv varit mycket uppe i Finnmark vilket är perfekt förutom att det är svinlångt dit och full vinter.

Havspaddling går bort.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mellan Norska gränsen och Värmland/Dalsland

Mellan Norska gränsen och Värmland/Dalsland
finns alla möjligheter att paddla i mäktig men vänlig vildmark under ett antal dagar och säkert 1 till 2 veckor med nya vatten hela tiden. Där finns stora och små sjöar som är lätta att flytta sig mellan med vagn eller ibland lyft om det är en kortare sträcka, Även Norge är lätt att komma till med en transport på 2 km. Det finns också ett mycket fint utbyggt system med rast-och övernattningsställen som man kan nyttja för en billig penning. Man kan också hyra kajak och kanadensare om man vill.
Ett kanalsystem förbinder vissa av de större sjöarna där slussarna är öppna under högsommaren.
Men jag rekommenderar maj eller september/oktober som bästa tid då det då inte är någon större trängsel vilket förstärker vildmarkskänslan.
Jag är själv kanske jävig eftersom jag inte bor långt därifrån och ofta besöker dessa spännande sjöar.
Du kan läsa mer och få turförslag i Marcus Haraldssons ”Paddla i Dalsland” . Dano-kort för övernattning hittar du info om på http://dalslandnordmarken.se/sv/
Mina favoritsjöar är Östra/Västra Silen samt Foxen fulla av äventyr i Värmland och Dalsland. Välkommen till Värmland

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips