Varsamt men bestämt avvisa grävling från tomten, har?

I skymningen ikväll såg jag en räv på tomten genom fönstret, jag såg den aldrig böka. Surfade lite och såg att räv kan äta daggmask. Kan det vara en räv som bökar i min gräsmatta?
Vad kan man i så fall skrämma tillbaka den till skogen med?
Helst som vår katt kan leva med?

/Patrik
 
Tämligen säker på att en grävling tycker att det är smaskens med daggmask och annat som bor under min gräsmatta. FÖr mig får han gärna vara i skogen bredvid tomten och böka men vill inte att han förstör min gräsmatta. Finns något sätt att se till att hen inte trivs på tomten, någon doft att hälla ut eller något annat som inte är giftigt? Jag tycker inte heller den behöver skjutas bort, om hen bara kunde hålla sig i skogen på andra sidan gärdsgården.
Har läst om att skapa oordning och möblera om utomhus men det verkar inte funka på mitt nattgäst.
Nätterna är ju så ljusa nu så jag inbillbar mig att lampa med rörelsevakt inte heller har stor effekt, eller?
Vi har katt som ibland är ute på nätterna men har inte hört att de råkat i luven på varandra någon gång.

Tacksam för tips på någon form av "grävlingskrämma"!

/Patrik
Jag har haft samma problem en gång i tiden. Då lärde jag mig att det handlar om angrepp av antingen ollonborre, pingborre eller trädgårdsborre i gräsmattan. Det finns troligen massor av feta skalbaggslarver bland rötterna som grävlingar älskar. Har de en gång hittat dit så återvänder de så länge det finns larver kvar.
Antingen bekämpar man larverna (som ju även de gör skada på gräsmattan genom att käka rötter) genom att vattna med nematoder som dödar larverna (finns i trädgårdshandeln), eller så håller man grävlingen ute med en lågt sittande eltråd. Att skrämma den funkade inte för mig - den återkom varje kväll trots diverse skrämsel. En gång försökte jag vispa till den med en kratta, men då vände den och anföll.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.