Varning för digitala fel vid kopiering

Jag har säkerhetskopierat alla mina digitala bilder till en bärbar hårddisk, kontrollerat att alla bilder följt med i kopieringen och öppnat en del för att se att inget är fel.

Därefter kopierade jag in allt på en extra dator för att ha två kopior. Sedan formaterade jag min dator och installerade alla program från början precis som det var innan.

Sist lade jag in bilderna igen och upptäckte att 80% av dem blivit förstörda!!
Digitala fel så som att halva bilden är grå, blå färg har försvunnit i hela bilden m.m.

Alla bilder och mappar är precis lika stora som innan kopieringen och alla filer finns.


Vad har hänt och hur kan man återskapa bilderna????

PS. Samtliga kopior är påverkade.DS.
 
Låter som om det inte är filerna det är fel på utan snarare nån jpg-avkodare som är trasig eller så.


Kollar samma bilder på en annan dator innan du gör nåt annat.
 
Det felet brukar man se på ställen där det går att ladda upp bilder. Om folk avbryter uppladdningen innan hela bilden kommit upp så blir det så.

Så en första gissning blir ju att filerna av nån anledning har blivit stympade i kopieringen.

Men samtidigt låter det osannolikt att alla filer skulle ha blivit lika mycket stympade. Då ligger det närmare till hands att tro att det är något annat fel, men du ger alldeles för lite information för att man ska kunna felsöka.

Först och främst, vad har det varit för filsystem på de inblandade diskarna? NTFS på allihop eller FAT32 på nån och NTFS på nån annan?

Hur var den externa hårddisken ansluten? Jag gissar på USB. Användes "Säker frånkoppling" alla gånger som disken kopplades bort?

Hur gjordes kopieringen? Dra och släpp i utforskaren, från kommandoprompt med xcopy eller på nåt annat sätt?

Har något antivirusprogram varit igång under kopieringen? I såna fall vilket?

Har datorerna varit ordentligt viruskollade innan kopiering? (På jobbet förlorade vi för några år sen tusentals JPEG-bilder på grund av nåt virus som kom in via ett Word-dokument från en mjukvaruleverantör...)
 
Minnes och överföringsfel verkar rimligt. Har Bildläsarprogrammet tillräckligt med minne?
Körde du andra program under kopieringen?
Har själv fått lära mig att börja med att bränn av kamerans minne....
Sen gallra och redigera.
Hoppas det löser sig.
//J
 
Det blir ibland så med jpg när överföringen inte blivit fullständig. Om du kopierar till lös hårddisk så kör datorn ibland med delayed write. Om du försöker göra "utför säker borttagning av maskinvara" och datorn inte vill så är det troligt att det är just detta som spökar. Bara att vänta en stund och försöka igen. Om det går att köra "utför säker borttagning av maskinvara" så brukar allt vara klart.

Tyvärr tror jag att dina bilder är förstörda.... men det är nog bättre att ställa frågan på ett forum med fler dator-experter, fotosidan eller nåt.
 
Och en förklaring till varför filstorleken stämmer: När en fil skall skapas så allokeras utrymmet först, d.v.s. datorn reserverar utrymme för filen. Sen placeras datat i det allokerade utrymmet (och det kan ske med en viss eftersläpning, i bakgrunden).
 
1) Kolla om filerna går återvinna ur den formaterade hårddisken. Det brukar gå om de inte blivit överskrivna av den information som lagts in efter formateringen.

2) Om inte 1) fungerar kan du försöka laga de skadade filerna

Sök på jpeg recovery på www.downloads.com Finns program för 1) tex File Scavenger 3.1. Gratis att testa vilka filer den hittar sen tror jag man måste köpa det för att spara filerna.
För 2) tex Jpeg recovery 2 som har följande exempel på vad den kan fixa www.hketech.com/JPEG-recovery/sample.php.

/ola
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.