Problem med att sortera digitala bilder

Jag har en Canon G3 och har installerat medföljande programvara (Canon Zoombrowser EX). När jag överför bilderna från kameran så kan jag se att de ligger i den ordning som de är tagna. Nu till problemet. När bilderna ligger på hårddisken och jag vill köra en slideshow i Zoombrowser så går det inte att sortera bilderna i datumordning. Bilderna kan lägga sig lite hur som helst från en gång till en annan. Har provat att installera om programvaran och även laddat ner ett annat bildvisningsprogram med samma problem även där. Däremot ligger bilderna i rätt ordning i programmet File Wiever Utility. Har Windows XP som op.system. Har någon haft ett liknande problem?

Tacksam för svar.
 
Digitala bilder...

Jag har ingen egen digitalkamera, ingen Zoombrowser EX och följaktligen inga problem med just de produkterna. Kan/vill du inte använda bildvisningsfunktionen i XP:s "Utforskaren"? Eller vill du typ ljudlägga och synka och sånt också? Vad har dina bilder för namn? Jag har sett ett program som kan döpa om filerna utgående från innehållet i "bilddatafilen". Typexempel med tidpunkt då bilden tagits:
MQQQQRX00001.jpg => 20030228_13:45_01.jpg
Med den konverteringen kommer du kanske kring problemet eftersom filnamnen är i "Kronologisk ordning".
 
Visa, sortera & konvertera bilder...

När det gäller visning konvertering osv så tycker jag http://www.irfanview.com/ är det bästa.

Kan fixa:
- oförstörande JPEG rotation
- batch konvertering/namnbyte
- thumbnails
- klarar nog alla bildformat som finns:)
och mycket mer

Det mest fantastiska är att det är gratis...
 
Ett bra program för att ladda ner filerna, och sedan döpa om dem så att de heter datum och tid när bilden togs (som sedan lätt går att sortera efter) heter Downloader. Finns på http://www.breezesys.com/Downloader/
Den kan även rotera bilder looseless, automatiskt skapa nya foldrar att spara i (tex c:\2003\05\02\15_24_03.jpg) . Tar även med exif-informationen, så att det går att se vilken slutartid, bländning osv bilden togs med.
 
Har för mig...

att jag lekte med Windows Moviemaker för ett tag sedan, just till bildspel.

Hämta bilderna till Moviemaker och dra ner dem i filmrutorna i den ordning du vill ha dem, bestäm sedan växlingstakten osv.
Det går också att lägga till musik, till varje bild om du vill.

Bara som en parentes, det finns enklare sätt.
 
Photoshop Album

Kolla in nya "Photoshop Album"

Håller koll på det mesta av informationen om bilden. Dels från kamerans inställningar och egna som man kan skriva in.

mvh/Anders
 
Zoom Browser

Ang sorteringen av bilderna i Canond Zoombrowser.
Har också konstaterat att sorteringen av bilder inte verkar följa något som helst logiskt system. Har provat att ominstallera, installera på ny dator, skapa nya bilarkiv, men det blir lika osorterat ändå.
Det är nog så att vilket bildvisarprogram som helst är bättre än Canons eget. I XP behövs dessutom inte ZoomBrowsern för att importera bilderna. Där finns kameran direkt under "Min Dator"

/Lod
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.