Lagring av digitala bilder

Jag funderar på att skaffa mig en kompakt digitalkamera. Inte för att ersätta min systemkamera utan mer som ett komplement då jag vill resa lätt eller vill kunna skicka bilder till kompisar på ett enkelt sätt.

Jag har sedan tidigare ett antal pärmar med negativ från vilka jag, när andan faller på, gör kopior. Min fråga är: Hur lagrar man digitala bilder? Är man bara en hårddiskkrash från att bli historielös eller finns det bättre sätt?
 
CD & DVD

Jag lagrar mina digitala bilder på CD, brukar bränna dubbla CD; den ena är en "arbetskopia" som jag använder när jag behöver komma åt bilderna den andra ligger i mörkret i en låda hemma som "arkiv". För att söka och hålla ordning bland de digitala bilderna använder jag programmet Fotostation, ett liknande program är AcDSee.
Tänker börja lagra på DVD framöver. Räknar med att bränna om/bränna över bilderna på nya CD alt. DVD framöver för att slippa bli av med dem. Det är väl ingen som riktigt vet hur länge en hemmabränd CD håller; lägger man den i ett söderfönster en solig dag kan den kanske inte läsas dagen efter, men om den ligger i en mörk låda kanske den går att läsa efter både 5, 10 och kanske 20år?

Mvh Erik
 
Lagra på resa

Ett bra sätt att lagra digitala bilder när man är ute och reser, är att besöka närmsta internetkopplade dator och tanka över de bra bilderna till MSN foto.

Man får tillgång till 40Mb privat lagring per konto, helt gratis.

Har man fet kassa, så skall det gå att lagra bilderna på minneskorten i upp till 10 år.
Sen är det bara att föra över dessa på gällande media.

Men CD eller DVD är ju rätt i dag.
 
Re: Lagra på resa

Graip; sa:
Ett bra sätt att lagra digitala bilder när man är ute och reser, är att besöka närmsta internetkopplade dator och tanka över de bra bilderna till MSN foto.

Man får tillgång till 40Mb privat lagring per konto, helt gratis.
Så lätt är det väl ändå inte, eller är jag för feg :cool: som inte törs fråga på plats
För att ”tömma” min kamera krävs att datorn har Canon drivrutiner och USB. Tror inte detta finns på något Internetcafé. Jag tror det är lättare att få en CD bränd någonstans. När jag var på långresa i fjol tog jag med mig hemifrån en CD med kameras drivrutiner, men jag tog inte så många kort med digitalkameran att jag behövde ”tömma” kameran. Mitt minneskort rymmer ca 130 bilder då jag kör med bästa upplösning.

Per Brune
 
Så sant...

drivrutinen för kameran skall tas med på resan.
Men den extra vikten tål åtminstone jag att konka på.

Tror inte man skall gå in på närmsta bibliotek och utföra överföringen, men med lite tåga bör man hitta sin upplåtna dator.;)
 
Behövs det verkligen speciella drivrutiner till kameran? Det räcker om jag pluggar in min kamera i en usb-port så dyker den upp som en enhet i datorn. (Datorn måste ha drivrutiner för usb installerat naturligtvis)

En annan kamera jag använder ibland har egen programvara för att föra över bilderna, men det behövs inte utan vill jag föra över bilder till en dator utan den programvaran så är det bara att koppla in på usb-porten och kopiera bilderna.

/ Robban
 
pogramvara

Dettta fungerar endast om man har Windows XP installerat som operativsystem.
Ett annat sätt att lagra bilder i nödsituation på resan är ju att använda en medhavd MP´3 spelare som klarar bilder (en del gör det).
Ett mer avancerat är att skaffa sig en liten microdrive och koppla till kamera - och vips har man Gb´s av utrymme för lagring.
 
programvara

Dettta fungerar endast om man har Windows XP installerat som operativsystem.
Ett annat sätt att lagra bilder i nödsituation på resan är ju att använda en medhavd MP´3 spelare som klarar bilder (en del gör det).
Ett mer avancerat är att skaffa sig en liten microdrive och koppla till kamera - och vips har man Gb´s av utrymme för lagring.
 
Med digitalkamera pa resa...

Jag befinner mig just nu pa langresa, narmare bestammt i Nya Zeeland. For att foto har jag enbart min kompakta digitalkamera. (IXUS V2)

Mina bilder laddar jag upp pa min webplats. Ska man gora det galler det dock att man har gott om utrymme. Sjalv har jag i princip obegransat, men sant kan man bara fa genom kontakter, eller valdigt mycket pengar.

For de flesta som har digitalkamera sa branner folk ner det pa tva cd-skivor och skickar hem en.
Detta kan man gora i manga fotoaffarer nufortiden, ialla fall i civiliserade lander. Jag har undersokt priser pa Fiji och har pa NZ. Det brukar ligga runt 75-100 SEK for en CD och 25-50 SEK for en extra CD.
Dessa affarer har minneskortslasare for de flesta typer och man behover med andra ord inte nagra drivrutiner.

Det brukar vara billigare att gora det pa internetcafeer sjalv. CD-brannare ar vanligt, men minneskortslasare ar valdigt sallsynta, den som finns pa detta internetcafeet ar faktiskt den forsta jag sett. Istallet far man ta med sig drivrutinerna och kablar. Inte alla stallen tillater att man gor det, men i storstader brukar det inte vara nagra problem.

Vad galler drivuriner sa behover alla kameror drivrutiner. Det finns dock ett fatal som redan har dessa inlagda i Windows och som funkar direkt som en enhet. Detta kraver dock senare versioner av Windows, och det ar fortfarande ganska sallsynt pa cafeer.
Med andra ord, ta alltid med CD:n (En brannd kopia!). Sjalv forstorde jag min forra cd i packningen och var tvungen att ladda ner alla drivrutiner var gang jag skulle koppla in datorn. Alla drivrutiner finns pa natet, men det tar onodig tid att ladda ner dem.

Vill man ladda upp bilder pa en webplats ska man vara beredd pa att detta tar oftast valdigt lang tid. Internethastigheter som vi har i Sverige ar sallsynt!
Jag har dessutom blivit utslangd fran cafeer, da de pastat att jag tagit for mycket kapacitet!
Att anvanda Windows inbyggda ftp (Dos-fonster) har inte heller varit populart. Jag har ofta blivit kallad hacker och andra saker, pga av internetcafeagare ofta ar valdigt daliga pa datorer sjalva.

Totalt har jag tillbringat kring 10 h pa internetcafer,
samt minst 5 hela natter hemma hos folk for att ladda upp bilder.
(Lokalsamtal i NZ ar gratis vilket gor att all modemuppkopplad Internetaccess ar flatrate, det kostar med andra ord inget for folk att lana ut sin dator. Ute pa landet ar dock inte hastigheter som 19,2 Kbs ovanligt, och det gar inte fort!)

Ni far garna ta en titt pa mitt bildarkiv:
http://www.lasse.mejeriet.se

/ Lasse
 
Re: programvara

Samt men Windows 2000.

us104; sa:
Dettta fungerar endast om man har Windows XP installerat som operativsystem.
Ett annat sätt att lagra bilder i nödsituation på resan är ju att använda en medhavd MP´3 spelare som klarar bilder (en del gör det).
Ett mer avancerat är att skaffa sig en liten microdrive och koppla till kamera - och vips har man Gb´s av utrymme för lagring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.