Vädertåliga digitala systemkamror

som är portabla finns de? Och helst klarar:
Krav från min sida helst 90 gradersobjektiv med hyfsad ljusstyrka, 80-100mm med bra ljusstyrka och möjlighet för längre..... Makrobälg och TLL mätning, även för blixtarna.
Från 6x6 och 135 världen är jag bortskämd med riktigt bra optik, förmåga att begränsa skärpedjupet. Dominera över kameran....
 
som är portabla finns de? Och helst klarar:
Krav från min sida helst 90 gradersobjektiv med hyfsad ljusstyrka, 80-100mm med bra ljusstyrka och möjlighet för längre..... Makrobälg och TLL mätning, även för blixtarna.
Från 6x6 och 135 världen är jag bortskämd med riktigt bra optik, förmåga att begränsa skärpedjupet. Dominera över kameran....

Jag har en nikon d40x. Kanske inte världens bästa SLR eftersom det är intstegmodellen men vädertålig utav bara h****e.
Har haft den med på otaliga tältturer i fjällen i alla väderlekar sommar som vinter med fukt, regn, snö och har ännu inte fått några som helst trubbel. den är liten och nätt vilket naturligtvis underlättar att ha den som fältkamera. Batteriet är dessutom nästintill outröttligt.
 
Visst finns det, men mig veterligt är D40 inte en av dem. Nikon (och andra) har vädertätade hus. I Nikons fall D200, D300, D700, D3X. med lite olika kvalitet på vädertätningen. Hittade en intervjuv med Lasse på Nikom som sade

"10mm regn i timmen i 2 timmar. (havsvatten ingen bra grej!)"

om D3x. De vädertätade klarar ju sen av samam sak som alla andra vad gäller objektiv, TTL, blixtar och andra prytlar. Dock så är det ju långtifrån alla objkektiv som är vädertätade.

Sen är ju alltid frågan, behöver man det? Skribenten med en D40 tycker inte det utan är jätenöjd med sin D40:s väderbeständighet trots att den inte är vädertätad.

Christian
 
Tja

med urverks och helmekaniska grejor funkar det och blir det blött av regnvatten är det bara att torka när man kommer under tak. (havsvatten är en helt annan sak) Har själv sett ett 10 tal Digitalkamror och mer än 30-talet telefoner dö fuktdöden....Där dög ingen handpåläggning.
Sen det med randpixelblurret, naturligtvis är det så att ännu är CCD cellerna tjockare än den analoga emulsionen. Griden som skall separera cellerna har både fysisk utbredning och viss reflexförmåga. Leitz har sin speciallösning och avråder från vissa objektiv... Långt mörkrum erbjuder inte smidigare kamera.
För många år sen sålde jag mitt 6x6 system för det hindrade min förflyttning. Men en fenomenal sakt gjorde det, tog med skarpa rejäla dior hem. Vikten för system med fullformats eller mellanformats sensor liknar såvitt jag räknar gamla mellanformatsvikten, eller har jag fel?
 
Själva sensorn väger inte så mycket, men kamerahuset i sig har inte förändrats, varför skulle det göra det? En del satsar ju till och med på digitala bakstycken på "gamla" analoga hus.

Förstår inte riktigt vad du vill just nu, du verkar mest vilja tillbaka till en icke digital tid men med mer portabla fullformatare, that aint gonna happen;)

Som jag skrev, det finns vädertåliga "vanliga" systemkameror. om man behöver det är upp till var och en, och har man sabbat 30 telefoner med fukt kanske det behövs (eller så ska man lära sig att hantera sin telefon? (sorry couldnt resist)).

Kom bara ihåg att ett vädertätat hus är en sak,det gör INGET för objektivet. Om det är en APS sensor eller "full frame" eller fullformatare du vill ha så finns det i ala segment kameror, och det finns vädertätade alternativ för alla varianter.


Christian
 
med urverks och helmekaniska grejor funkar det och blir det blött av regnvatten är det bara att torka när man kommer under tak. (havsvatten är en helt annan sak) Har själv sett ett 10 tal Digitalkamror och mer än 30-talet telefoner dö fuktdöden....Där dög ingen handpåläggning.
Sen det med randpixelblurret, naturligtvis är det så att ännu är CCD cellerna tjockare än den analoga emulsionen. Griden som skall separera cellerna har både fysisk utbredning och viss reflexförmåga. Leitz har sin speciallösning och avråder från vissa objektiv... Långt mörkrum erbjuder inte smidigare kamera.
För många år sen sålde jag mitt 6x6 system för det hindrade min förflyttning. Men en fenomenal sakt gjorde det, tog med skarpa rejäla dior hem. Vikten för system med fullformats eller mellanformats sensor liknar såvitt jag räknar gamla mellanformatsvikten, eller har jag fel?

Jag har en 5D. Den är inte vädertätad men det största problemet för mig har aldrig varit själva kamerans funktion utan snarare att hålla linsen torr. Är man ute i nollgrader, snålblåst och regnrusk så är det grymt svårt att hålla linsen torr. Fiberduk eller de tiffen fotopapper jag brukar använda smetar bara ut. DET är ett problem oavsett om jag använder femman eller min Mamiya MF-kamera. Annars är min erfarenhet att moderna kameror i regel är mycket tåliga. Efterföljaren, MkII är vädertätad och alla märken har några modeller som är vädertätade. EOS 5D väger som vilken "vanlig" analog som helst och är betydligt lättare än en analog MF-kamera.

Saltvatten är ingen bra kombination vad man än har för kamera och renodlade mekaniska kameror börjar bli väldigt sällsynta och många är inte sällan i ganska dålig kondition. Det är en myt att gamla kameror är så väldigt tåliga. Med undantag av Leica M och kanske någon till, så är de nya promodellerna betydligt mer tillförlitliga med slutare som är testade för långt fler exponeringar än gamla mekaniska modeller.

De modeller som jag i första hand tänker på motsvarar dina krav är:

Canon EOS 5D MkII (810 gram)
Canon EOS 1Ds MkIII

Nikon D700
Nikon D3 och D3x

Sony A900

Sen finns ju modeller med APS-C sensorer som också är vädertätade som t ex

Canon 40 och 50D

Nikon D300

Pentax K20D

Olympus E3

..och någon till (t ex Sony)

Vill man ha FF men klarar sig utan vädertätning är "gamla" 5D ett alternativ.

För att systemet ska vara fullständigt vädertätat så krävs ju såklart även vädertätade objektiv och det är ju i tillverkarnas proserier man återfinner dessa (t ex Canons L-serie även om inte alla L-objektiv heller är vädertätade; jag har själv en 24-70 f/2,8L som dock är det). Objektiven skiljer sig ju f ö inte åt; med t ex en Canon 5D så kan du använda alla EF-objektiv sen de kom 1987 även om de radikalt förbättrats med tiden. Nikon har ännu bättre bakåtkompatibilitet. Och duger inte tillverkarnas originaltillbehör så finns det ju "piratalternativ som t ex" Carl Zeiss ;)

"Problemet" sämre kantskärpa på FF-sensorer tycker jag är grymt överskattat. Leica M8 (som förvisso inte har en FF-sensor) har en lösning (om det är det du syftar på), men det beror främst på att det är en mätsökarkamera där bakre linselementet sitter betydligt närmare sensorplanet än i en spegelreflexkamera.

Digitala mellanformatskameror är ju avsedda för studiobruk. Mamiya har några "billiga" modeller som börjar från ca 32k och sträcker sig till Mamiya ZD för 111k. Phase One (i Mamiya 645-hus) går på ca 50k, Hasselblad CWD 503 ca 150k plus några till modeller och bakstycken. Digitala mellanformatskameror är dock främst avsedda för studiobruk, modellfoto, arkitektur och liknande.
 
Knep

Även med vattentäta kameror blir bilderna dåliga med vattenstänk på fronten. Regnar det mycket blir det med en massa vattendroppar i bilden som oavsett om frontlinsen är torr tar bort bildkvalitén.

Bra väskor till kameror löser mycket av problematiken med fuktdroppar på frontlinsen. fuktätare i väskan är ingen dum idé men torka av kameran innan du stoppar tillbaks den i väskan. Kompaktkameror har ofta automatiskt linsskydd t ex som på Canon G10.

Ytterligare en variant på systemkameror är att tillfälligt ta bort UV-skyddet om man får vattendroppar på frontytan.

På teleobjektiv finns ibland långa motljusskydd som minskar risken för att vattenstänk skall hamna på frontlinsen.

Thure
 
Tack för alla kloka inlägg

Nej jag själv har bara dränkt en telefon och en kamera, innerfickan på mc-stället blev för fuktig för elektroniken men de andra har jag sett och hållt i handen. Uppenbart misslyckas fler än jag.

När jag inventerat marknaden har jag oxså kommit till ungefär samma slutsater beträffande Digitala systemkamror. Man vinner mest på film vikt och volym då korten och batterierna inte kommer upp i vare sig volym eller vikt.
Torr optik i fält är ett kapitel för sig. Engelska tubkikaren var isärtagbar för att kunna tillåta sköta den detaljen i fält.......Ops!!!
Har kämpat med analogas objektiv, kikare och sikten så jag är väl medveten om den myggfria årstidens fördelar i det avseendet.

Uppenbart är att i fullformatsegmentet är det de apparaterna som ni nämt som är intressantast.
Vi får köra en förhandlingrunda hemma innan vi kommer till beslut men nu närmar det sig oxså.
För turligt nog är vi två intressenter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.