digitala funderingar

Hej
Nu skall herr Roland bli digital och då vill jag ju givetvis ha era eminenta råd och erfarenheter. Just nu snurrar pixlar zoom och minneskort runt i skallen. Men om jag frågar som så: Konica minolta Z3, Canon powershot S1 IS, Fuji finepix 5500??? Ni ser vad jag tittar efter, storzoom, videolagringsförmåga, macro. Samtidigt skall frun kunna använda kameran. Motiven är de förväntade för oss på utsidan.
hjälp mig....
 
Jag tycker att jag har börjat ta mycket sämre snapshots sedan jag blev digital. Tror det kan ha att gör med den rejäla fördröjning som uppstår mellan mitt avtryck och tills slutaren är klar...

Timingen blir rätt taskig jämfört med förr, särskilt när man varit bortskämd med manuell fokus osv tidigare.

Ett tips är alltså att kolla två viktiga parameterar; hur lång tid tar det från knäpp till exponering, samt hur lång tid tar det från att man slår på kameran tills man kan knäppa.

En annan grej man kanske inte tänker på är att om man har rejält med minne är det snarare batteriet som begränsar hur många bilder man kan ta mellan "depåbesök" med laddning. Då kan det vara en fördel om skärmen går att slå av, så att man bara tittar i sökaren istället, skärmen drar väl en hel del ström.
 
Ja skärmen drar en del ström. Ytterligare en sak att titta på är nog att man kan ladda batterierna i en separat batteriladdare. En del fungerar så att man sätter hela kameran i laddaren, och kan inte använda den under tiden.


Tiden från tryck till kort minskas hela tiden. NYare kameror är betydligt snabbare där.
 
Digitala Funderingar.

Jag går i samma funderingar som du. De kameror jag står och velar mellan är Canon Powershot A95, Powershot S60/70 och Canon S2 IS som är uppföljaren till Succe´n S1 Is.

Ställ dig följande fråga.

1. Vad ska jag ha kameran till ? Detta är viktigt att fundera över då vissa användningsområden kräver låg vikt och stöttålighet. Medan andra användingsområden kräver rejäl optiska zoom.
2. Vad får det kosta ? Man får oftast vad man betalar för.

Kontrollera sedan.
# Hur snabbt startar kameran
# Hur snabbt går det från tryck till bild
 
chralm; sa:
Ja skärmen drar en del ström. Ytterligare en sak att titta på är nog att man kan ladda batterierna i en separat batteriladdare. En del fungerar så att man sätter hela kameran i laddaren, och kan inte använda den under tiden.

Jag har bara köpt digitalkameror som man använder vanliga AA batterier i eftersom jag vill använda den mycket även när jag inte har tillgång till en elkontakt. Jag har 2 uppsättningar laddningsbara, och är man ute på långtur så tar jag dessutom med vanliga engångs batterier som reserv.
 
jag köpte en Ricoh R1V nyligen.
http://www.scandinavianphoto.se/?801006
Metallhus, bra brännviddsomfång, motsv 28 - 135mm
Vinjeterar lite på 28mm-läget men man kan leva med det.
Är en av de snabbaste kamerorna på marknaden just nu.
Skjortficksstorlek, nästan.
Har bara lekt lite med den men är mycket nöjd med köpet. Ett bra komplement till systemkameran, lätt o ta med överallt o verkar vara tålig.
 
Sony

Jag är jättenöjd med Sony DSC-W1.

Plus
1. Den har stor skärm
3. Snabb. Både att starta och att knäppa.
2. Drar lite ström. 2 laddbara AA räcker till 200 bilder (512MB minnerskort)
3. Filmar hyfsat bra med 30 bilder per sekund.
4. Bra bilder, speciellt i vidvinkelläget. På max zoom sjunker kvaliteten. 5 MP räcker bra, objektivet hade inte kunnat hantera så mycket mer.

Minus
1. Sämre bilder på lång zoom
2. Inget UV hus finns att köpa, men dom är ändå så dyra.
3. Max vidvinkel motsvarar 38 mm. Tittade på Richo, men dom gav så dåliga bilder i 28mm läget att jag valde bort den.
4. Man kan inte zomma medan man filmar, zoom måste väljas innan.


http://www.pricerunner.se är bästa stället att spana kameror på.

P.S. Jag är gaska kräsen vad gäller bilkvalitet
 
Jag köpte precis innan sommaren en Pentax Optio WP. Stod och valde mellan en massa olika, var inne på en Canon med Zeissoptik -- men bokstäverna W och P gjorde att jag bestämde mig: WaterProof. Otroligt skönt att kunna ta fram kameran i regn eller på stranden (den är sandsäker också) utan att behöva bekymra sig. Också kul att stoppa ner kameran i vattnet på akvarier och fotografera hajar :) -- mer än en har undrat vad i hela fridens namn jag höll på med (och syftat på kameran, alltså, det var bara små söta rödhajar det rörde sig om...)

3x optisk zoom och en attans massa olika programval, mer än vad jag behöver som semesterfotograf. (Har för länge sedan gett upp ambitionerna om att bli en riktigt bra fotograf :) Den enda miss som jag tycker att de gjort är att den saknar linsskydd, det hade jag gärna haft ett. Annat som i den bästa av världar hade funnits är möjlighet att montera på en extern blixt och andra objektiv. Jag köpte min för 3200 (inkl 256 MB minne och väska) på pixmania. Batteri kan man nog passa på att köpa ett extra. Det känns som om det som sitter i är ganska bra, jag har använt kameran intensivt i en vecka (kanske 250 bilder, ganska många med blixt) utan att det tagit helt slut, men det känns alltid tryggare att ha ett i reserv.

Jag har tyvärr inget att jämföra med när det gäller bildkvalitet etc eftersom detta är min första digitalkamera.
 
Funderar faktiskt och har nästan bestämt mig för en Sony H1. Canon S2 faller på priset som det är just nu...
Roland
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.