Varför vissa fryser mer – och varför det faktiskt går att påverka

Våra kroppar lär sig hantera kyla

Detta är en tråd jag länge velat starta, mest för att ämnet dyker upp så ofta. Många beskriver sig själva som väldigt frusna, och jag har själv funderat mycket på varför det är så olika mellan människor – och vad som faktiskt går att påverka.

För min egen del började tankarna redan när jag som ung man (längesen nu) började jobba i byggbranschen. Veteranerna då pratade om att man skulle “frysa in vintern”. Man skulle inte börja klä på sig för mycket när första kylan kom, annars skulle man “stå med armarna rakt ut” senare på säsongen eftersom man inte kunde jobba i alla lager kläder. Jag tog det inte så allvarligt då, men med tiden märkte jag att det låg något i själva grundidén: bara av att vara ute varje dag blev man mer van vid kylan.
Den anpassningen gör kroppen om varje höst.

Jag har till exempel inte mer kläder på mig i februarikylan än när kylan kommer i november. Det är inte för att jag är tuffare eller “härdad”, utan för att kroppen helt enkelt lär sig hantera kyla. Idag vet vi att kroppen inte härdas i gammaldags mening – den tränas och anpassar sig.

Ett exempel på det här såg jag i ett inslag på NRK: barnen på Svalbard lekte ute i trettio minusgrader. Inte för att de är särskilt tuffa eller “födda köldtåliga”, utan för att de inte vet något annat. De har vuxit upp med kyla som vardag, och deras små kroppar och nervsystem reagerar helt enkelt mindre på den. Det är ett tydligt exempel på att det handlar om anpassning, inte om någon speciell egenskap.

Det betyder inte att alla har samma utgångsläge. Vi har olika metabolism, olika cirkulation, olika mängd muskelmassa och olika vanor. Och har man ett inomhusjobb är det förstås mycket svårare att få den där dagliga exponeringen som gör skillnad. Det här handlar alltså inte om att “bita ihop” eller att man “borde tåla mer”, utan om hur kroppen fungerar.

För den som vill, har möjlighet, och vill lägga lite tid på det – går det faktiskt att förbättra sin upplevelse av kyla. Inte genom att pressa sig, utan genom att förstå hur kroppen anpassar sig. Några av de viktigaste mekanismerna är:

• Nervsystemet lär sig att inte överreagera. Köldchocken minskar och kroppen går inte in i panikläge lika lätt.

• Blodcirkulationen blir mer effektiv. Kroppen blir bättre på att reglera blodflödet till händer och fötter.

• Brun fettvävnad aktiveras. Det är kroppens “inbyggda värmekamin” som producerar värme utan huttring, och en del av det vanliga underhudsfettet kan till och med brunifieras när kroppen utsätts för kyla.

• Psykologisk tolerans ökar. Man upplever helt enkelt kyla som mindre obehaglig när kroppen lärt sig.

Jag tänker inte ge några detaljerade tips här – det finns mängder av lättillgänglig information på nätet, och det är bara att fråga vilken AI tjänst som helst om man vill ha konkreta upplägg. Ett enda tips kan jag däremot bjuda på, eftersom det är så enkelt: ha ett svalt sovrum. Det gör mer för köldvana än man kan tro.

Jag är däremot väldigt nyfiken på hur ni andra upplevt det här. Har ni märkt att ni vant er vid kyla över tid? Eller tvärtom – att ni fryser mer nu än förr? Alla erfarenheter är välkomna, både från er som fryser lätt och er som trivs i minusgrader.

Bilagor

• snöbild.jpg
    snöbild.jpg
    236.9 KB · Visningar: 4

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.