Varför blinkfunktion på pannlampan?

Inte nån nödsignal

Hmm. Just på sjön är det där med ljus VÄLDIGT hårt reglerat. I nödsituation är allt tillåtet, och det var ju bra att det gick bra!

Men svaga blinkande vita sken är typiskt för fyrar och sjömärken, och räknas inte som nödsignal. Och som lanterna är det naturligtvis helt förbjudet om man inte är utryckningsfartyg. Så som allmän rekommendation är ju inte blinkande LED något att förespråka på sjön heller.

Nej, för nödsituationer äger jag en juste liten pryl som jag en gång köpte på svalbard för att skrämma isbjörn: en signalpenna. Stor som en kulspetspenna kan den skjuta iväg färgade bloss eller knallskott några tiotal meter upp i luften. Perfekt både i kajak och på bergväggen. Eller mot närgångna älgar. Köp en!

http://www.truflareusa.com/single-shot.htm

John

Kom dock ihåg att alla pyroteknikbaserade grejor måste omsättas då och då med nytt, ett signalskott som har farit runt i olika packningar och resor i ett antal år så är det inte alls säkert att de fungerar när man behöver det som bäst.

sedan är det ingen bra ide alls att stoppa in dyliga grejor i flygbagaget om man nu får för sig detta...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Blinket är ett otyg!

Det är riktigt att man upptäcker den blinkande cyklisten bättre, men han blir svårare att lokalisera mer exakt. Ögat dras liksom till det blinkande "vad är det där" frågar sig hjärnan. Därmed dras uppmärksamheten bort från övrig trafik. Inte bra. Det är därför som blinkande reklamskyltar inte får finnas. Stjäl uppmärksamhet. Nä, fast sken ska det va. Då ser man cyklisten eller gångtrafikanten tydligt utan att narras att lägga all sin uppmärksamhet på denne.

Blinkande ljus är sämre ur säkerhetssynpunkt både för bilist och cyklist.

/Lars

Ett ännu större problem är det ju om det är flera blinkande lampor som blinkar i otakt. Mer än tre stycken och jag tror ingen människa klarar att säkert räkna antalet om de inte är helt stilla. Och om man inte ens uppfattar hur många det är så är frågan om man klarar av att lokaliserna VAR de är (eller vilket håll de rör sig åt).

för att synas

glöm inte bort att testa fenix nya hl20 och zebralight h501. fina aa-lampor. och princeton tec eos rebel!

när det gäller blinkande ljus på cyklar borde polisen göra en rejäl insats och röja upp då dessa har en mycket dålig inverkan på trafiksäkerheten.

på pannlampan (och ficklampan) får det gärna finnas flera varianter av blink. den ficklampa jag planerar att köpa har; sos mode, strobe och "fyr" det sistnämda läget gör det möjligt att lägga lampan vid baslägret och under många dygn kunna se en blink några ggr i minuten. strobe är en kul funktion som man bla kan kasta rakt i ansiktet på en ev angripare.

lägger man dom här funktionerna längst bort och har ett minne för senaste (mest) använda funktion som lampan startas upp med nästa gång, tycker jag inte dom är i vägen. tvärtom "det kostar" ju inget extra att dom finns där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips