Vård av vandringskängor

Hej!
jag köpte mig ett par vandringskängor (Lowa Baffin Pro) för ett par veckor sen. dessa har ett "läderfoder" (leather lining på engelska),
hur gör man för att vårda detta på bästa sätt?

killen i butiken sade att man kunde smörja in med handcréme (typ neutrogena, nivea etc.), jag har googlat lite och iallafall den här sidan styrker hans påstående:
http://www.boot.com/bfaq1.shtml#SnowSeal

"If you don't have any leather care products handy you can always use hand lotion if it contains more oils than glycerin. (check the label). Dry skin and leather are the same thing and need the same kind of care. We often oil our boots using a good hand cream such as Lubriderm. At discount stores such as Costco this would be available at about $0.25 per ounce. You should use a hand lotion which has more oil than glycerin... just look at the ingredient list. You may want to avoid scented lotions. "

men då kommer vi till nästa fråga: är det vettigt att använda handcréme på kängorna, har nämligen fått höra att oljor och fetter täpper till porerna i lädret så att man får en "gummistövel"-effekt. (det är alltså inte fråga om att göra lädret vattentätt eftersom det är ett foder, så det måste kunna transportera fotsvett)

Tack på förhand!

Täta skor

God morgon,
Att vårda skor sker lämpligast med ett naturligt fett(Biwax, lundhags lädersmorning eller något liknande).
Om du menar vård av insidan av skon?
Jag har då aldrig vårdat skinnet innuti skon, men väl utsidan.

De flesta skor är mer eller mindre täta och de flesta blir mer eller mindre fuktiga på insidan.
Du kan få en vit beläggning på kängorna som ser lite konstig ut. Det här är den s k fukten från dina fötter, det vita som du ser är saltrester.
Att inte vårda skon för att du skulle tappa funktionen är enl mig bara nonsens....
Tror du verkligen att det finns kängor som kan "ventilera" som reklamen säger??
Har testat de flesta typer av kängor och min uppfattning är att om du ska vara torr om fötterna som måste du byta strumpor och innersulor i skorna.
För att i möjligaste mån undvika fukt från utsidan så ska du behandla skon med något fett.

Lycka till

// Fjällguiden

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips