Var finns seriösa friluftsutbildningar?

Hej alla!

Jag skulle vilja ha tips på bra, seriösa friluftsutbildningar. Har sysslat mycket med segling (professionellt) och klättring (6-7 år), men vill gärna lära mig mer. Forspaddling, alpint, pedagogik, medicin, mm, mm.

Är 28 år och har jobbat några år, så det vore vettigt med en utbildning där alla är ordentligt motiverade, och åtminstone några är 20+.

Utbildningar utomlands är också intressant. Nya Zeeland? Italien??

Vill ha ett jobb utan dator, ont i axlarna och slapp röv... Kanske starta eget inom äventyr/event/utbildning.

Hör av er (gärna med länkar eller adresser)!

John

Allt blir vad man gör det till.

Hej!

Det finns endel ett och tvååriga runt om i norden. Ubgefär samma sak på de flesta. Man borde hinna mer på två år, men det är inte helt säkert.

Prova med http://www.kfhs.fi klicka vidare till wildmarksguiderna.

Finsk utb på svenska 2 år

Med vänlig hälsning/
daniel

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Seriösa friluftsutbildningar...

Hej John!

Kan inte låta bli att bolla några idéer!

För några år sedan läste jag den militära kursen till sjukvårdsinstruktör. Mitt examensarbete berörde de medicinska och säkerhetsmässiga aspekterna vid militära och civila kurser för ledare och sjukvårdare.

Min uppfattning är att det, åtminstone i Sverige, är relativt jämn kvalitet på de olika "friluftsskolorna". Merparten är tvååriga och bedrivs i regi av folkhögskolor. Utbildningen i Storuman har i enstaka sammanhang höjts till skyarna, men jag vet inte om det finns fog för berömmet.

I USA finns ett stort antal frilufstutbildningar där NOLS och SOLO är två ledande organisationer. Dessa håller i vissa fall sådan nivå på kurserna att Du får tillgodoräkna Dig poäng (credits) vid högskolor och universitet. (Skolan i Storuman har ett liknande samarbete med Umeå Universitet kring åtminstone pedagogik.)

De vassaste friluftsutbildningarna står sannolikt militären för - i alla avseenden utom möjligen att hinna njuta av naturen... Som 28-åring är det ju inte försent att bli officer (Be All You Can Be), och är Du extra vansinnig går det ju att flytta till den brittiska övärlden och gå med i SAS reservregemente. Medelåldern torde vara strax över 30 år och kvalitén på utbildningen och erfarenheterna i en klass för sig! ...det enda Du riskerar är möjligen livet.

Näe... Det blir kanske två år på folkhögskola eller så. Det finns tydligen alternativ på Lofoten och i Trondheim också. Utemagasinet radade upp ett gäng alternativ under våren 2000 - mejla eller ring!

Med glimten i ögat!

/C

Seriösa friluftsutbildningar...

Du söker seriösa friluftsutb. Jag skulle rekommendera Malmfältensfolkhögskola eller närmare bestämt Turistsportlinjen i Kiruna. Här tar man bara in elever som har goda förutsättningar för att klara utbildningen på ett bra sätt samt elever som passar till guide yrket. Man har vartannat år intag på Turistsportlinjen (äventyr, skidåkning, klättring, paddling m.m.) och vartannat år Jakt och fiske inriktning. Denna linje har fått bra rykte ute i näringen varför dessa guider har lättare att få jobb än om man går något annat.

Andra utbildningar som jag som företagare inom branchen har kommit i kontakt med är Fjällledarlinjen i Storuman samt fjälledarlinjen i Malung.

Ska du däremot starta eget företag så är det viktigt att läsa ekonomi, marknadsföring m.m. Dvs hur man driver eget företag! Visst måste man behärska friluftslivet det är en förutsättning men man kan vara hur duktig på att göra eld som helst och ändå uinte få några kunder om man inte kan nå ut till sina kunder med vad man har att sälja!

Jag jobbar själv just med detta... att försöka hitta kunder som vill uppleva naturnära aktiviteter. Hundspannsturer där man får köra eget hundspann, kajakturer i orörd fjällnatur osv.
Svårt är det...

Detta som jag skriver kanske inte alls är vad andra i branchen tycker...
;o)
MVH
/ Matti

Hur har det gått?

Hej John

Har själv gått i tankarna om att starta eget...såsmåningom men för närvarande mest intresserad av att hitta en väg dit...just nu genom att testa allt som finns=)
Har du undersökt några av de länkar som rekomenderats? I så fall har du hittat något som passar dig?

Hoppas din dröm blir sann!
/k

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips