Hej!
Ny på forumet men ej ny på fjället
Nu närmar det 20 årsjubileum sedan senaste Sarekvandringen (Bara regn).
Det börjar bli dags för en ny vandring, denna gång ensam, och jag utgår från suorva.
Rutten ser preliminärt ut så här:
Suorva - Sliekkojaure (första övernattning)
Sleikkojaure- rakt västerut mellan unna och stuor- adtji via södra sidan Stuotakjaure mot akka.
Tips på väg norra eller södra sidan av akka?
Bestiga akka. Enligt min karta ska det gå en stig uppför njirmajäkko. Är det enklaste vägen upp eller rekomenderar ni en annan?
Sedan via Ruotesvagge till pielastugan. Ev uppför sarektjåkkå. Finns det någon enkel väg från mikkastugan eller dess närhet?
Från pielastugan tänkte jag gå förbi spökstenen upp på Låddepakte och sedan tillbaka till Pierikjaure och rakt tillbaka till Suorva.
Vad rekomenderas? Öster eller väster om Pierikjaure och Lejtjitjaure?
Vad tycker ni? Vore tacksam för tips. Har fått en del via forumet men vore tacksam för mer.
Vandringen startar 18/8 och jag tänkte hålla på i 12-14 dagar eventuellt. Beror på väder m.m.
Familjen är varskodd.
Thomas
Ps ursäkta stavningar m.m. är inte riktigt haj på samiska namn
Ny på forumet men ej ny på fjället
Nu närmar det 20 årsjubileum sedan senaste Sarekvandringen (Bara regn).
Det börjar bli dags för en ny vandring, denna gång ensam, och jag utgår från suorva.
Rutten ser preliminärt ut så här:
Suorva - Sliekkojaure (första övernattning)
Sleikkojaure- rakt västerut mellan unna och stuor- adtji via södra sidan Stuotakjaure mot akka.
Tips på väg norra eller södra sidan av akka?
Bestiga akka. Enligt min karta ska det gå en stig uppför njirmajäkko. Är det enklaste vägen upp eller rekomenderar ni en annan?
Sedan via Ruotesvagge till pielastugan. Ev uppför sarektjåkkå. Finns det någon enkel väg från mikkastugan eller dess närhet?
Från pielastugan tänkte jag gå förbi spökstenen upp på Låddepakte och sedan tillbaka till Pierikjaure och rakt tillbaka till Suorva.
Vad rekomenderas? Öster eller väster om Pierikjaure och Lejtjitjaure?
Vad tycker ni? Vore tacksam för tips. Har fått en del via forumet men vore tacksam för mer.
Vandringen startar 18/8 och jag tänkte hålla på i 12-14 dagar eventuellt. Beror på väder m.m.
Familjen är varskodd.
Thomas
Ps ursäkta stavningar m.m. är inte riktigt haj på samiska namn