Vandringstips suorva-akka-piela-suorva

Hej!

Ny på forumet men ej ny på fjället:)

Nu närmar det 20 årsjubileum sedan senaste Sarekvandringen (Bara regn).

Det börjar bli dags för en ny vandring, denna gång ensam, och jag utgår från suorva.

Rutten ser preliminärt ut så här:

Suorva - Sliekkojaure (första övernattning)

Sleikkojaure- rakt västerut mellan unna och stuor- adtji via södra sidan Stuotakjaure mot akka.
Tips på väg norra eller södra sidan av akka?

Bestiga akka. Enligt min karta ska det gå en stig uppför njirmajäkko. Är det enklaste vägen upp eller rekomenderar ni en annan?

Sedan via Ruotesvagge till pielastugan. Ev uppför sarektjåkkå. Finns det någon enkel väg från mikkastugan eller dess närhet?

Från pielastugan tänkte jag gå förbi spökstenen upp på Låddepakte och sedan tillbaka till Pierikjaure och rakt tillbaka till Suorva.

Vad rekomenderas? Öster eller väster om Pierikjaure och Lejtjitjaure?

Vad tycker ni? Vore tacksam för tips. Har fått en del via forumet men vore tacksam för mer.

Vandringen startar 18/8 och jag tänkte hålla på i 12-14 dagar eventuellt. Beror på väder m.m.
Familjen är varskodd.

Thomas

Ps ursäkta stavningar m.m. är inte riktigt haj på samiska namn

Jag svarar en del på min egen fråga.

Suorva - Sliekkojaure (första övernattning)

Sleikkojaure- rakt västerut mellan unna och stuor- åtjek via södra sidan Stuodakjaure mot akka.

Är det torrare och mindre vad på norra eller södra sidan av Stuodakjaure?

Ahkka- det verkar vara lättaste vägen upp från norr via Njirmajåkko och sedan?

Frå Ahkka till Piela verkar inte vara några problem sedan över bron vid Guhksevagge upp på Niendotjåhkkå och ungefär rakt på Suorva.

Tid har jag avsatt för en del avstickare.

Genom forumet har jag fått tips om det mesta, men frågan är från Studodakjaure till och upp på Ahkka?

Jag förstår att de flesta rävar är ute och vandrar, men någon kanske har en del tips.

Går man ensam vill man inte vara dumdristig.

Tack på förhand, Thomas

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips