Vandringstips sökes

Hej på er alla, såväl friluftsexperter som noviser!

Min flickvän Therese och jag planerar att fjällvandra tillsammans i början av augusti och vi skulle vilja ha lite tips inför planeringen av rutten. Jag har fjällvandrat 4 gånger tidigare i Jämtlandsfjällen och Härjedalsfjällen och har god friluftsvana. Thess stormtrivs i naturen, men är inte lika bekväm med att sova i tält.

Vi kommer att utgå från Norrköping/Linköping och vill ha en hyfsat kort restid, max 8 h. Givetvis vill vi resa långt nog för att uppleva den riktiga fjällkänslan. För mig innebär det att vi under delar av turen vill vara ovanför trädgränsen. Vi vill vandra i ca en vecka och gärna sova varannan natt inomhus och varannan i tält.

Kan vi få lite tips och idéer kring vart vi ska åka och hur man tar sig dit?
Vänliga hälsningar! Felix och Therese

8 timmar från Norrköping betyder jämtland/dalarna. Ett trevligt alternativ är att köra bil till Vallbo på vägen till Vålådalen. Efter parkeringen är det rn kort vandring till issjödalen för tältning och på kvällen och nästa dag utforskar man området och anslutar dagen i Lunndörsstugorna. Nästa dag genom Lunndörren och tältning efter att ha passerat Lillå- eller Storådörren. Nästa dag till Vålåstugan för lite komfort. Dagen därpå upp på toppen av Stora Härjångsstöten och tältning vid Härjångssjöarna. Nästa dag till Vålådalen för bastu, brakmiddag och lyx. Lätt vandring sista dagen till Vallbo och hemfärd.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skottland kanske

Från Norrköping till Skavsta 1h
Skavsta-Edinburgh incl. väntetid 3h
4 timmar från Edinburgh med bil kommer ni vart som helst nästan. Och det finns många BoB och youth hostels överallt i bergen.
Det finns många bra rutter.
Vi var 3 dagar i Cairngorm National Park i början på maj. Grymt bra.

Kolla Walkscotland.com
eller walking.visitscotland.com/walks/
eller kanske www.conneryscottishwalks.co.uk

Jonah

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips