Vandringsskor med mjuk sula

Jag saknar ett par vandringsskor och har börjat titta på lite olika skor bla Lundhags men de har vibramsula som är i det närmaste stenhård. jag trivs bäst med mjuka sulor som kan böja sej något vid tålederna och har de senaste åren i princip bara gått i löparskor och le chemaue stövlar. Några tips på bra vandringsskor med lite mjukare sula mottages tacksamt.
 
Solomon gtx olika modeller är för mjuka för mig dvs du känner av vassa stenar men blir resultastet av dina val
 
Dom här har jag när det är ganska torrt och inte för djupa vattenpölar.
Annars har jag Meindelkängor som också är ganska mjuka i sulan.


Dom har goretex och riktigt bra grepp mot alla underlag med den lagom mjuka sulan men viktigast av allt så är dom extremt stabila, ingen risk alls för stukade fötter även på riktigt uselt underlag med stenar och lera.

Skruvsnörningen är helt överlägsen och funkar superbra - även på vintern när hela skon är isbelagd. Jag behöver ingen svindyr specialsula längre, för orginalinnersulan är riktigt bra.

Foten ventileras bra så den luktar inte gorgonzola efter flera timmars vandring.

Skon är så bra så att jag även använder såna på jobbet och här hemma när bygger och fixar med huset.
Bästa skon jag haft och den här modellen har jag haft i 6-8år och sliter ut ca 3 par/år pga att dom används hårt, mycket och brutalt.

Min frus såna skor har hållt i 2år nu pga att hon är inte lika brutal med skor som jag är.
 
Senast ändrad:
Det är ju många som går i trail- eller approachskor och trivs med det, så jag antar att något ändå får dig att vilja ha annat. Om du skriver lite mer varför du vill byta, så får du nog mer användbara svar.
Är det kylan, vätan, terrängen, skydd/stöd för vristerna?
Var och när på året tänkte du vandra? Tält eller stugor (= omöjligt resp görligt att torka ev. nerblötta fodrade skor över natten)?
Jag använder inte samma skor i fjällen som i torrare men mer alpina berg.

Men om jag nu för en stund antar att du med hänsyn tagen till alt ovan (samt efter att du provat IRL att de passar just dina fötter!) kommit fram att det just är Lundhagskängor du verkligen vill ha, så går själva sulproblemet att lösa.

Jag vill själv helst gå i så "barfota" skor som möjligt, men väljer ändå Lundhagskängor till fjällturer med tält, för jag klarar inte kylan i blöta fötter. Så när jag skickar mina antika Jämtkängor till omsulning, är det med specialönskemål om en tunnare och mjukare sula än deras standard, och det går hur fint som helst, utan extrakostnad men ibland med lite tidsmässig framförhållning. Senast fick jag vänta ett par månader för att de tilltänkta sulorna skulle anlända till Järpen från Portugal; det blev Vibram Montagna, som monterades utan någon mellansula eller förstyvningar. De är mjuka, men har det klassiska beprövade mönstret (som jag tycker behövs i tuffare/brantare terräng) och en "greppigare" gummiblandning än Lundhags nya standard Wayfinder (som inte kändes särskilt bra alls).

I mitt fall handlar det om omsulning(ar), men jag kan inte tänka mig annat än att du även kan beställa nya kängor direkt från Järpen, då med en personligt anpassad sullösning. Hör av dig till Mats Lundhag direkt och beskriv dina önskemål, så får du veta om det är görligt, och såklart vad det kostar extra i tid och pengar.
 
Om det inte är just Lundhags du absolut vill ha, så tror jag att du ska söka på "barfotakängor" som också har vattentäta mid-modeller - typ Vivobarefoot, Topo, m fl.
Jag har dock inte testat dem IRL är lite tveksam till den långsiktiga hållbarheten i ruffare terräng, men andra kanske vet mer?
 
Jag nyttjar Altra Lone Peak och trivs utmarkt i dem. Latta och luftiga. Aven om jag inte har speciellt breda fotter sa ar det skont med tar som har gott om plats.

Precis som Joanna namner sa ar de inte de mest slitstarka skorna. Detta galler bade sulan och ovandelen. Dessa ar allt annat an vattentata och skall inte liknas vid barfotaskor. Det finns med membran. Tror de heter "All-WHTR" da.

Topo Athletic som Joanna lankar till har samma upbyggnad men oftast med vibram-sula. Ar intresserad, men har ej provat i terrangen.
 
Testade anaconda 4x4 men valet föll på ett par anaconda light boa istället. Har inte hunnit gå några långturer men har en positiv upplevelse med dom än så länge.
 
Testade anaconda 4x4 men valet föll på ett par anaconda light boa istället. Har inte hunnit gå några långturer men har en positiv upplevelse med dom än så länge.

Ja dom är riktigt bra. Du är kanske inte så brutal mot skor som jag är, så dom håller kanske bättre för dej.

Mina brukar gå sönder på insidan av hälkappan - fodret nöts sönder fullständigt.
Sömmarna vid tåvecket ger upp och hela ovandelen där spricker sönder.

Går man mycket på stenigt och hårt underlag så nöts den mjuka sulan upp ovanligt snabbt men under tiden har man ett enormt bra grepp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
kallegroda Prova ut vandringsskor, "ingångning" osv. Kläder 6
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
LittleMonkey Vandringsskor Kläder 6
NiklasViklund Vandringsskor/kängor Kläder 6
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
Aggepagge Graninge 7042 eller andra vandringsskor Kläder 2
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
EvaR Hur sköta vandringsskor Kläder 2
projektkilimanjaro Vandringsskor Kilimanjaro Kläder 0
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
Moga Seglarstövlar tunn sula? Kläder 7
Jös Sula om Miendl Kläder 3
Salmiak Duntofflor med välisolerad sula? Kläder 15
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
miaz sula om kängor? Kläder 7
Smogz Shiver-shield sula Kläder 1
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Davva2 Meshsko med halkfri sula Kläder 9
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
T.S Jörnkänga med värdelös sula Kläder 4
sajberjohan Sula om Lundhagsare Kläder 6
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
ehn Allroundkänga med fjädrande sula Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.