Vandringssällskap alt turtips!

Gokväll!

Lite sent ute men planerar att vandra v.31-32 ca en vecka med min hund. Jag är 47år, rätt van att vara ute, har vandrat en del men aldrig någon längre tur själv. Häromåret blev det Jämtlandstriangeln så nu siktar jag lite högre upp, men helst inte Nikka- Abisko eftersom jag även gått den sträckan o dessutom inbillar mig att det är alltför många som väljer att gå där och då.

Nu funderar jag antingen på om det finns nån som har lust att hänga på eller om jag kan få tips på lämplig tur. Min plan är att ta bilen dit och det skulle därför vara perfekt att starta och sluta på samma punk, alternativt att det inte är alltför svårt att ta allmänna kommunikationsmedel mellan platserna.
Jag kan tänka mig att både tälta och bo i stuga.

Ja ni fattar, allt är möjligt, om jag bara får lite tips eller sällskap! :)
 
Mina tips handlar om ganska folktomma ställen, men sån är jag. :) (Jag tror också att alla dessa ställen tillåter hund. Andra får rätta mig om jag har fel.)

Närmast: Lunndörrsfjällen. Åk till Nordsätern eller Tossåsen och gå en rundtur med tält. Gå gärna genom Storådörren. Den är fin!

Lite längre bort: Marsfjället. Åk till Marsliden och gå ett varv runt Marsfjället. Även här krävs tält, men det är fint! Precis lika fint som Lunndörrsfjällen.

Ännu lite längre norrut: Artfjället. Åk till Strimasund (eller det stället i södra ändan som jag inte minns namnet på), och vandra dit det ser finast ut. Nu var det några år sedan jag var där men som jag minns Artfjället var hela stället en inbjudande grön äng (med några lite högre steniga kullar). Skiner solen finns det inget vackrare ställe (enligt min mening)! Men det krävs tält. Här finns inga stugor.

Om du söker här på Utsidan kommer du att hitta många tips på mer detaljerade turer i dessa områden.

God tur!
 
Jättetack för tipsen Peter!

Min första långa vandring med familjen för nästan 40år sedan var just från Tossåsen upp mot Lundörren med faktiskt bara mysiga minnen trots en regnig vecka!
Kring Marsfjällen o Klimpfjäll har jag jagat en del men aldrig varit på längre tur. Kanske ändå nåt att fundera på då det är mitt närmaste fjäll! Tredje förslaget ska jag oxå gräva lite djupare i, har faktiskt aldrig hört talas om det! 😳

Tack igen, vi får se vart vi landar o var hunden är välkommen!
 
Smidig 'ingång' till Lapplandsfjällen?

Efter lite efterforskning och eftertanke omformulerar jag mina funderingar lite:

Att komma upp till Lappland med tåg är tydligen en enkel match (jag tog för givet att allt var fullbokat/ superdyrt så här nära inpå) så min fråga nu är snarare var man hyfsat enkelt kan kliva på och av en upptrampad led (Abisko, Nikkaluokta, Saltoluokta, Ritsem och Kvikkjokk har jag lite koll på) och om ni vana vandrare kan rekommendera någon sträcka som är speciellt fin.

Jag tänker mig att gå ca en vecka kring v31-32 med hund, troligtvis ensam om ingen på forumet har lust att hänga på. Medtar tält men kan tänka mig stuga v.b. Som ensamvandrare vill jag inte ta några stora risker och är lite osäker på hur hunden klarar vad (dock mellanstor 20kgs skogsvan filur). Jag vill helst undvika FR Classic-myllret Kebne-Abisko 8-15/8.

Tacksam för tips igen! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
SaraTommy Vandringssällskap ~20aug Fjällvandring 5
moa_k40 Vandringssällskap i augusti Fjällvandring 2
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Fröken Hilleberg Vandringssällskap Sarek Fjällvandring 3
Knallarn Vandringssällskap nu till helgen, Triangeln Fjällvandring 0
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
JosefinaA Vandringssällskap v31 t.ex. Kungsleden Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Niklas Stockholm Vandringssällskap i Sarek Fjällvandring 0
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
giFuh Vandringssällskap sökes! Fjällvandring 0
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
jörgen hellsten Vandringssällskap sökes v36 Fjällvandring 0
Theddy Vandringssällskap sökes Fjällvandring 0
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
kjpil Vandringssällskap med toppturer i Sarek 2011 Fjällvandring 14
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Enlund88 Vandringssällskap? Fjällvandring 1
Vildvittra Vandringssällskap Fjällvandring 5
efred Vandringssällskap Sarek. Högre tempo Fjällvandring 20
efred Vandringssällskap Sarek. Lugnt tempo Fjällvandring 0
zanna_84 Vandringssällskap sensommar 2010?? Fjällvandring 48
erixon Vandringssällskap sökes Fjällvandring 8
blåsippan5 vandringssällskap i sommar? Fjällvandring 1
thegedd Vandringssällskap...... Fjällvandring 3
alfons9 Vandringssällskap sökes Fjällvandring 13
Andrea1 Raststuga, vindskydd Höglekardalen alt Hallen Fjällvandring 0
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
cloud76 Vindelfjällen - turtips Fjällvandring 8
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
svebban Vandring/paddling femundsmarka turtips Fjällvandring 2
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
malamuteberger Vandring för nybörjare - turtips Fjällvandring 3
ANNA78 turtips vandring/paddling i norge Fjällvandring 0
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Staffan Andersson Turtips i A-plogsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Turtips i Jotunheimen Fjällvandring 9
nr23se Många turtips var? Fjällvandring 5
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
Laz Turtips kring Storulvån? Fjällvandring 5
uljo2 Turtips Börgefjell eller Artfjället/Okstinarna Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...