• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringskompis o tips Sarek/Padjelanta nästa sommar

Jag funderar på att vandra i Sarek och/eller Padjelanta nästa sommar. Vill ha kontakt med folk som också är intresserade eller vill berätta om hur det varit.
Min fjällerfarenhet är bara en vecka i Sylarna för sex år sedan, så det vore kul och bra om du kan lite mer.
Jag är 22 år, bor i Sthlm.
 
Senast redigerad av en moderator:
Sarek osv

jag har typ vandrat runt dessa områden de senaste åren på kungsleden och Nordkalottleden och när man tittar in i parkena är det en fin syn, det är många som går där. Att röra sig i terängen kan var lite knepigt då det i dalarna är gott om vegetation som gör det svårframkomligt..därför är det lämpligt att röra sig på bergsidorna. Det finns heller inga (eller få) broar eller stigar att följa så det är karta o kompass som gäller. Jag har tänkt mig nästa år runt v 30+ att göra en sådan resa. Jag hade tänkt mig att börja vid dammbygget storasjöfallet (bussen stannar där) och sedan ta mig innåt. Vi får hoppas att nästa år inte bjuder på mygg =)
 
utforska Sverige

Hej!

Jag gick en tio veckor lång vildmarksutbildning i Alaska i somras och det gav mig mycket kött på benen. Nu ser jag fram emot att utforska Sverige. Allt ligger dock bara på planeringsstadiet och går lite trögt då jag inte har någon ”uppfattning” om det svenska fjället. Det som skulle vara riktigt kul är om man blev en 4-5 stycken och låg ute två – tre veckor.

mvh/ Malin
 
Re: utforska Sverige

maiken; sa:
Det som skulle vara riktigt kul är om man blev en 4-5 stycken och låg ute två – tre veckor.

mvh/ Malin

Låter helskoj. Har själv velat ge mig ut på längre turer men har lite ont om folk att gå med. Klart intresserad av detta! När drar vi?!

:holger
 
STF-grupp

Jag och min tjej gick med i en STF-grupp från Saltoluokta till Kvikkjokk, det var trevligt med en grupp. Tidigt i juni så det var inte så mycket mygg.
en dags besök till Sarek.
När vi var framme till Kvikkjokk så började en grupp som skulle vandra i Patjelanda. Tio dagar tror jag att det skulle ta, och var det Salto eller Ritsem som de hade som mål.
Kungsleden var trevligt, jag vill åka dit igen nån gång. Vi släpade inget tält utan sov i stugorna, men tyvärr så startade en tysk grupp samma tid och samma mål så ibland blev det trångt i stugorna.
I Patjelanda gör man ska man gå längs Kvikkjokksdelta, där var det en hel del mygg där när vi paddlade där efter Kungsledsvandingen.
 
Re: Re: Re: utforska Sverige

[/QUOTE]
Vi drar nångång juni, juli?? =D

~Malin [/QUOTE]



Juni juli... ok! men vi kanske ska luta mer åt den senare delen av sommaren för att slippa myggen...

Nästa fråga - Vart?

:holger
 
Re: Re: Re: Re: utforska Sverige en tanke

Juni juli... ok! men vi kanske ska luta mer åt den senare delen av sommaren för att slippa myggen...

Nästa fråga - Vart?

:holger [/QUOTE]

är det inte så att det är större risk för mygg i juli än juni, men annars är det risk att det är både mkt vatten i vattendrag och även att det är mkt snö kvar i områdena under juni.
 
Re: utforska Sverige

maiken; sa:
Hej!

Jag gick en tio veckor lång vildmarksutbildning i Alaska i somras och det gav mig mycket kött på benen. Nu ser jag fram emot att utforska Sverige. Allt ligger dock bara på planeringsstadiet och går lite trögt då jag inte har någon ”uppfattning” om det svenska fjället. Det som skulle vara riktigt kul är om man blev en 4-5 stycken och låg ute två – tre veckor.

mvh/ Malin
Hej, jag blev också nyfiken. Har du någon länk att bjuda på så man kan få lite info om den 10-veckors utbildningen?

Vill du snabbt få en uppfattning om de svenska fjällen så kolla Grundstens böcker om Sarek, Padjelanta, Sulitelma, Arjeplogsfjällen och Vindelfjällen. Och, naturligtvis, fortsätt surfa på Utsidan:)

Mvh Raskesven
 
75 nätter i sträck på en Therma-Rest... underbart!

böris; sa:
Hej, blev lite nyfiken på vildmarksutbildningen i Alaska, vad kostar en sådan?
mvh/sanna


Tja! Länken till skolan är: (www.nols.edu).

Terminen jag gick hade inga krav på förkunskaper. Är man nån som jag som bara ägnat sig åt en massa tennis på fritiden och vill ta igen saker man inte gjort finns det inget bättre alternativ.

Är man dock en inbiten frilufsfantast som jag nu har blivit ska man gå en Outdoor Educator Course eller en Instructor Course. Till dessa är det även lättare att få ett NOLS scholarship. Tyvärr är de kurserna bara en månad långa... =) De flesta NOLS kurserna ger högskolepoäng och därmed CSN-bidrag.

~Malin


Jag är fortfarande förstummad av alla intryck från i somras men så småningom skriver jag gärna en artikel till Utsidan om mitt äventyr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nita1960 Enklare vandring i Schweiz, finns möjligen någon vandringskompis? Reskompis 1
Thunder91 Vandringskompis sökes Reskompis 0
Alle95 Oerfaren kille på 22 år söker vandringskompis innan säsongen är slut! Reskompis 0
Skiwalker Vandringskompis (nybörjare) Reskompis 1
toviss Vandringskompis Reskompis 15
Småtärna Vandringskompis till sommarfjällen? Reskompis 1
hult.magnus_gmail.com glada grabbar söker banjospelande vandringskompis Reskompis 3
smultronsoppa vandringskompis ganska ung Reskompis 2
tinab66 Vandringskompis sökes för 4-kanten klassikern i Sylarna Augusti-08 Reskompis 0
ilisen Vandringskompis! Reskompis 17
Dahlin Vandringskompis Reskompis 1
Andreas-73 Söker res- eller vandringskompis mm. Reskompis 4
Christian1 Tips på bra vandrar eller cykelresor? Reskompis 3
Frida0314 Tips på grupp/aktivitetresa? Reskompis 2
sanja_h20 Behöver tips om jobb på båt Reskompis 0
AnniePalstam tips på jorden-runt-biljetter!? Reskompis 10
mrTelemark Har ni tips om himalaya? Reskompis 1
psoptrsoy Samåkning - Är det någon som har en plats över Stockholm-Sarek Reskompis 0
Fjälltagen Sarek v.33 Reskompis 27
username2 Turkamrat Sarek v. 31-32? Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
T0ker Vandring i Sarek Reskompis 0
Sentient6 Vandringssällskap Sarek/Padjelanta i juli? Reskompis 0
Ida. Vandra i Sarek nästa vecka (v.29)? Reskompis 0
Andreazzz76 Sarek v30 Reskompis 2
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Karton Turkamrat (-er) Sarek v36 - 37. Reskompis 0
1890 vandring, gärna Sarek. Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
kjpil Vandringssällskap i Sarek V32-33 Reskompis 6
bredviken Sarek v33 Reskompis 3
Haldefjäll Till Sarek v. 32-33 Reskompis 5
jnn79 Fjällvandring i Sarek Reskompis 0
Fjätdalen Långtur i Sarek april 2008 Reskompis 4
Joakim Ambrosson Sarek 5-19:e augusti! Lite småkris Reskompis 5
d_skold Sarek v 32 Reskompis 0
Kristian.ericsson Gratis resa till/från Sarek Reskompis 0
Joakim Ambrosson Sarek - 16:e (tågresa kl 19) - 27:e (hemma kl 10) Reskompis 20
1390 Sarek 17 aug Reskompis 0
mo9jan Vandra i Sarek. Reskompis 2
Joakim Ambrosson Sarek i sommar? Reskompis 2
koaladaniel Sarek juli-augusti Reskompis 0
heek Vandringssällskap Sarek v.36 Reskompis 0
Heiner Sarek v33-v34 Reskompis 1
andrevs Sarek i september Reskompis 0
Overland Sarek v28! Reskompis 0
sica Sarek sommaren 2004 Reskompis 9
Bjorn_e Sarek eller Abisko sommaren 2004 Reskompis 4
mek Sarek v. 11 Reskompis 3
trolle 183 Sarek i september! Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...