Vandring till/från Sulitjelma i Norge.

Hej!

Skulle vilja ha lite tips när det gäller vandring till/från Sulitjelma.

Dels leden norr om sultelmamassivet från/till Sårjåsjaurestugan, dels söder om massivet från/till Pieskehjaurestugan.
När det gäller den södra varianten såg jag att det inte finns någon led markerad på norska sidan på senaste fjällkartan. Har för mig att det har funnits det tidigare.
Är det bäst att följa norra stranden eller gå upp på höjderna söder om Låmivatnet?

Är framförallt intresserad av tips om svårigheter när det gäller vad.

Karl-Gösta
 
Jag har gått båda varianterna och kan varmt rekomendera dem, det är vackra trakter att vandra i. Skulle jag välja en av dem så skulle det helt klart vara den norr om massivet, Sårjåsjávrre är precis så fantastisk som alla säger. Tänk på att snön ligger längre där uppe jämfört med Padjelanta, när jag vandrade den norra sträckan veckan efter midsommar var det snötäcke utmed större delen av leden fram till norska Sorjoshytta. Strax innan gränsen passerar man en rejäl glaciärjock från Kokedaltinden som kan ställa till problem. Jag vadade den i drygt knädjupt vatten precis där den rinner ut i sjön utan större besvär men vid kraftig avsmältning så tvingas man kanske vända. En bit upp mot glaciären hittade jag gamla vajrar som satt fast i klippan, kan det möjligen ha funnits en bro där förr i tiden?

Lyckas vadet väntar en mycket fin vandring utmed gräsängarna vid Sårjåsjávrres södra strand fram till Sårjåsjaurestugan (Konsul Perssons stuga) som är fantastiskt mysig och numera i fint skick. Härifrån är det en kort promenad ner till Staddajåkkåstugorna och ungefär en dagsetapp till fjällstationen i Staloluokta där man kan ta helikoptern till civilisationen om man vill.

Vill du gå runt massivet kan du istället vika av söderut mellan Hammaren och Stáddátjåhkkå, gå väster om sjön Stádák och upp på plattån sydost om 1369. Grundstens beskrivning av detta område stämmer väl, massor med Isranunkel och man kommer nära stupen från glaciärerna. Uppe på plattån fick vi vada glaciärbäcken, ett brett vad men inte svårt, en bra bit under knäna. Mellan 1369 och 1283 kan man via en rejäl brant ta sig ner i Miehttjevágge, när vi gick där under andra halvan av juli var branten snätäckt och det kändes som en skidbacke. Vi upplevde inte Miehttjevágge som särskilt vacker, mest sten och snö, där är förmodligen finare i augusti när isen gått upp ordentligt på sjöarna. I vilket fall får man en högalpin känsla.

Fortsätter man söderut förändras det snabbt när man lämnar dalen och kommer ut på slätten. Här är det lättvandrade gräsmarker och man kan lätt ta sig ner till leden mot Pieskehaurestugan. Dessa stugor är rejält tilltagna med ett stort antal bäddar som enligt gästboken mest utnyttjas på vintern, tydligen åker många snöscooter upp hit för att pimpla. På sommaren var det dock gott om utrymme, kan även rekomendera den fina bastun.

Härifrån går en led upp mot Norge utmed Peiskehaures norra strand i rejält brant och snårig terräng. En stig finns emellertid och väl framme vid ledskiftet vid bron blir det mer lättvandrat. Snart passerar man ett stort riksröse och kommer fram till Muotkehytta som är en välskött norsk hytte. Härifrån gick vi söder om sjöarna vilket är den lättare varianten. Stugvärden i Pieskehaure hade gått runt sjöarna och enligt henne gick det fint, dock passerar man några vad utmed norra stranden. Området norr om Lájrro var tydligen väldigt vackert men med mycket mygg.

Vi följde den led som finns markerad med norska T:n längs sjöarnas södra strand, lite upp och ner men hela tiden i kontakt med sjöarna och lättgånget. I min upplaga av Grundstens bok verkar beskrivningen av den här sträckan ha förväxlats med den av Pieskehaures norra strand. Där Muotkejávrre möter den reglerade sjön Låmivatnet ligger en liten by (eller samling hytter) som inte finns med på den svenska kartan, en bit därifrån ansluter en bilväg ner till Sulis. Det finns flera andra leder markerade i området som ansluter där bilvägen slutar, dessa finns inte markerade på den svenska kartan, antar att de är med på den norska.

Detta södra området är också fint, men enligt min mening mindre naturskönt än det kring Sårjåsjávrre. Civilisationen känns betydligt närmre med alla små hytter och regleringen av Låmivatnet har stökat till landskapet en hel del. Så ska du välja en av etapperna så rekomenderar jag den norra, men det är som sagt fullt möjligt att gå hela vägen runt.
 
Tack för ett långt och informativt svar.

Målsättningen, åtminstonde just nu, är att gå runt Sulitelmamassivet. Den risk jag vill minimera är att i ett sent skede tvingas vända tillbaka pågrund av ett alltför svårt vad. Det verkar bäst att komma från Staloluokta och gå motsols för att så tidigt som möjligt få det vad som Du beskriver. Har jag tänkt rätt då?

Karl-Gösta
 
Ja det låter väl vettigt, tvingas du vända så kan du ju alltid göra någon annan tur, kanske till Pieskehaure och tillbaka. Går du åt andra hållet så kan man som sagt flyga ut från Staloluokta men har man bokat tågbiljett från Fauske så är det kanske inte så lockande.

Ska du gå runt rekomenderar jag absolut att gå genom Miehttjevágge istället för att följa Nordkalottleden, på det sätter slipper du också vadet över Hádditjåhkå.
 
Det går bra att gå runt!

Vi gick runt massivet för några år sen. Flög då helikopter till Staloluokta och gick mot Sårjåsjaure och runt det hållet. Vi tältade, så stugorna kan jag inte uttala mig om. Vadet vid gränsen var beskedligt vid det tillfället, men brett och kallt. Precis vid norska Sårjåsstugan fanns ett betydligt besvärligare vad, en jokk som vrålade fram ur glaciären. Enligt ledmarkeringarn skulle man först vada jokken och sen korsa den igen på snöbrygga längre upp. Men vi fick ett tips från några andra vandrare att inte följa ledmarkeringen utan istället strunta i att vada och gå upp på snön bredvid jokken istället. När vi hade gjort det förstod vi inte alls varför leden gick där den gick, men å andra sidan var det väldigt mycket snö det året. Vår väg kanske är ett omöjligt val ett annat år, men då kanske det istället är mindre vatten i jokken?

Vi gick på södra sidan om Lomivatnet, främst för att det var väldigt dålig sikt när vi kom ner till sjön och det var svårt att se var bästa vägvalet var. Vägen längs sjön kändes tryggare. Det är enkel vandring på södra sidan sjön och vackert, men visst är sjön reglerad och man ser hytter längs stranden. Om man går på norra sidan kan man göra en avstickare upp mot glaciärsjön i massivets östra del, något som vi tyvärr missade.

Turen är mycket trevlig, omväxlande och tjusig. Lycka till med planeringen och hoppas du får en trevlig resa!
 
Jag misstänker att den vrålande jokken du beskriver ligger nån stans under snön i bakgrunden på bilden jag bifogat, märkte inte av den alls när jag passerade. Det är fantastiskt hur snabbt landskapet förändras med årstid och väderlek. Ska kanske tillägga att jag inte heller sov i stugorna, det är nog svårt att gå runt massivet med rimliga dagsetapper utan tält.

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=13873
 
Kan ha varit den här jocken. Sorjoshytta ligger till vänster i bild:

cpic43fb6be2775d8.jpg


Såg ut som ovan i skiftet juni/juli förra året. Vårt problem var inte så mycket själva jocken, utan allt vatten som gröpt ur snöfälten underifrån.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Kan ha varit den här jocken. Sorjoshytta ligger till vänster i bild:

Jajemensan. Precis den jokken var det!!! Om man tittar på din bild så kom vi från hyttan och gick till höger i bild, till höger om jokken, på snön, och behövde aldrig vada eller korsa jokken på snöbrygga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Totteman Ändring till nästa års vandring? Fjällvandring 14
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
Wibrån Vandring från BD till AC Fjällvandring 13
Pappan Vandring till Balvattnet Fjällvandring 2
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
Pjonta Vandring till Ikesjaure Fjällvandring 4
Pjonta Vandring i Alperna till sommaren Fjällvandring 6
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
Vägslav Lätta sandaler till vandring? Fjällvandring 24
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
upplands_hiker Vandring från Uppsala till Kebnekaise Fjällvandring 1
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
snuffle Vandring till/från Grövelsjön Fjällvandring 1
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
Hiawata Länkar till vandring i alperna? Fjällvandring 2
kalkifred Vandring till Indien Fjällvandring 4
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
nilshansson Vandring från Laimoluokta (torneträsk) till Kummavuopi Fjällvandring 0
khezia Vandring Härjedalen till Jämtaland Fjällvandring 7
nidob49 Chans till tidig vandring. Fjällvandring 2
Vandring till Santiago de Compostela Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.