Vandring på Stora Alvaret..?

Planerar att göra en vandring på Stora Alvaret på Öland under juni eller juli. Är det någon som kan tipsa om lämpliga turer?

Jag tänker mig en tur på 4-5 dagar..kanske mellan Näsby i söder, korsa alvaret vid Lillmossen för att sedan gå på västsidan upp till Ölands Skogsby. Är det någon som har gått den här sträckan..eller delar av den?

Några andra frågor:

1. Hur långt kan det vara egentligen..6 mil?

2. Är det okej att tälta längs denna sträcka..eller har Stora Alvaret några särskilda restriktioner?

3. Eftersom jag sysslar med naturfotografering så tänker jag eventuellt ta med sådan utrustning. Finns det några speciella områden i juni/juli som kan erbjuda mer än andra i form av blommor/växter/djur/fåglar/landskap?

Ölands järnväg låg ju där

Det låter som att Du delvis beskriver Ölands järnvägs sträckning för den gick där. Jag åkte där sist 1961 (den lades ned då).
Den är numera delvis en vandringsled som jag länge tänkt att gå. Områdena är ju fina, men jag kan tyvärr inte ge mer svar på Dina frågor. På Internet finns lite info att hitta via http://www.ojb.nu/.

Mvh Björn

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mörbylångaleden?

Har du funderat på mörbylångaleden? Den är 8 mil lång och går från brofästet till ottenby på södra spetsen där det för övrigt är mycket bra fågelskådning! Har inte vandrat leden själv men jag har varit runt på öland och lovar att fotomöjligheterna är oändliga. Lycka till och missa inte ottenby:)/ Johanna

Ja, det verkar vara just den leden som jag funderade på.. :=).

Har fått tag på en bok som heter "Vandra I Sverige" som lär vara heltäckande vad gäller de viktigaste vandringslederna i Sverige (i alla fall år 2000 då den gavs ut). Mörbylångaleden, som nämndes ovan, är den enda leden som är presenteras i boken för landskapet Öland. Precis den sträckan jag funderade att gå alltså.

Egentligen vore det ganska "häftigt" att skippa leden och gå rakt igenom Stora Alvaret från norr till söder. Det är ju ändå detta unika område som jag främst vill uppleva. Men jag antar att det är något man inte bör göra pga Stora Alvarets känsliga landskap!?

Mörbylångaleden

Vandrade mörbylångaleden i somras och kan rekommendera den, har gjort en recension :) på leden. kika där, hela leden tog oss 4 dagar, endel av leden e riktikt trist med åkrar och lååånga raksträckor. Annars bara posetiva erfarenheter (nästan) värmen tog nästan knäcken på oss!

+ att hitta ledens början var omöjligt. lite defenetivt INTE på dom s.k guiderna på turistbyrån träffpunkt öland, dan har inte en ANING om NÅGONTING som har med Öland att göra, dom visste inte ens att det fanns en vandringsled på Öland..........

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips