Vandring och älgjakt

Älgjakten startar i början av oktober i södra Sverige. Samtidigt är det hopp om en varm höst, vilket möjliggör många fina upplevelser framöver. Vilka erfarenheter har ni av att röra er i skog och mark, främst på leder, när gubbarna (och någon enstaka gumma) tar fram bössan.

Man vill ju 1) inte bli skjuten och 2) inte störa någon annans stora händelse som de kanske laddat för hela året. Samtidigt kan jag tycka att man borde kunna ha förståelse för att inte skjuta kors och tvärs över vandringsleder, t.ex. Hallandsleden eller Skåneleden, vilka kan bli aktuella för oss.
 
Jag har stött på alla sorter men de flesta är trevliga och tillmötesgående. Vid ett tillfälle var det ett jaktlag som mer eller mindre bad oss fara och flyga, den gången åkte vi motorcykel på allmänna grusvägar (alltså inte stigar och endurospår). Ingen av oss jagade så vi hade nog helt enkelt missat att det var jaktsäsong...

Annars tycker jag de flesta som sagt är trevliga, dock brukar de upplysa om att jakt pågår, frågar man då var de tänker hålla till och även berättar sina egna avsikter brukar det gå fint. Men jag försöker undvika att vara i skogen direkt när jakten startar, för många är ju detta årets höjdpunkt och jag kan vara i skogen resterande 50-51 veckor istället.
 
Det största problemet är att många jägare inte bryr sig om att använda säkra kulfång när de skjuter, det är inte ovanligt att det t ex skjuts i vägars längdriktning (det har det ju t o m gjorts i en välkänd jaktfilm)! Och de tror/hoppas att det inte skall komma någon person på en grusväg som leder till en vändplats.

Jakten är som sagt mest intensiv första veckan, sedan hjälper det också om man kan gå på eftermiddagen och inte på morgonen också.
 
Vildsvinsjägare

har jag stött på ett antal gånger mitt på dagen när jag vandrat på led eller gått mellan skridskoisar på Södertörn. Älgjakten försöker jag undvika.

Thure
 
Jag vandrar i skogen oavsett om jakt pågår eller inte. De jägare jag möter brukar dock fråga vart jag är på väg för att ha koll. Jag har aldrig blivit otrevligt bemött av jägare.
 
Tankar från en som jagar!

Jag jagar älg. Och jag vandrar.
Personligen uppskattar jag om vandrare ger sig till känna när de ser mig som jagar. Ser ni en jägare på pass - ställ er och vinka för att han ska ser er. Det är bättre än att de smyger iväg utan att veta om jag sett att det är folk i skogen.
ANVÄND SIGNALFÄRGADE KLÄDER! Det uppskattas enormt åtminstone av de jägare jag känner.
Jag menar inte att ni ska gå och köpa dyra skogskamouflage där signalfärger ingår i mönstret, utan det räcker med en orange keps, mössa eller kanske en vanlig reflexväst för ett par tior.

Sedan är det ju, som påpekats, årets stora händelse. I mitt fall handlar det om 1 vecka per år som jag åker hem till Ångermanland för att jaga älg. För mig, och många andra, handlar det om en vecka som vi sparar hela året för att klara. Det handlar dels om att man lägger ner ganska stora materiella resurser på just första älgjaktsveckan, men också om att de flesta av oss har familjer, arbeten och hem att sköta. Vi kan helt enkelt inte ta oss iväg särskilt många dagar på ett år, och då är det naturligtvis roligt om man ser ett djur. Det där med att skjuta... jag vet att många är heta på just dödandet av djuret. Men för mig är det mer en ursäkt att komma ut i skogen en hel vecka på raken. Sedan uppskattas ju alltid lite kött i frysen, men jag är lika glad om någon annan skjuter djuret.

När det gäller kulfång och övrigt säkerhetstänk, så är inte problemet med kulfång så stort som man kan tro. Och samtidigt kan det bli ett problem. Låt mig förklara:
Sveriges antagligen vanligaste kalibrar är 6,5x55 samt 30-06. Båda har en militär historia under tidigt 1900-tal som det kan - och har - skrivits hela böcker om.
För älgjägare är de absolut vanligaste patronerna, för båda kalibrar, Norma Oryx, Normalt inskjutningsavstånd i vårt land, och i större delen av resten av världen, är 100 meter. Mycket längre bort skjuter man vanligtvis inte på ett vilt under jakt.
Hur långt når då dessa båda kalibrar med just nämnda kulor om man skjuter rakt fram över plan mark?
Det beror på hur långt över marken pipan befinner sig, naturligtvis. Men vi kan ta mig som exempel. Jag är 182 cm lång, och min axel är ca 150 cm ovanför fotsulorna. Kinden är kanske 15 cm till. När jag skjuter lutar jag ner huvudet för att kinden skall ligga an mot kolven, så siktlinjen hamnar kanske 160 cm upp inräknat skorna.
På den höjden når en 6,5x55 Oryx inte 500 meter innan den slår i backen. Samma sak gäller för kaliber 30-06. Det man kan se på tv, när prickskyttar skjuter på någon km, kräver speciella vapen med särskilda riktmedel. Skjuter man lite uppåt når kulan naturligtvis väldigt mycket längre, och om man skjuter nedåt når den kortare sträcka.

Detta om hur långt en kula kan nå.

Att skjuta längs med en väg är enligt mig tveksamt, om man inte kan se vägslut eller om vägen sticker iväg uppför en backe längre bort. I min jakt, med det jaktlag som jag är medlem i, står vi ofta längs vägar, och då kan man, teoretiskt sett, skjuta längs med vägen. Nu blir det inte så i praktiken. Varför? Jo, man står aldrig mitt i vägen av förklarliga skäl. Man står i dikeskanten, oftast på andra sidan diket bort från det område som jagas. Från en sådan position blir det inte skott rakt med vägen eftersom man automatiskt får en viss vinkel, såtillvida man inte vill vänta med att skjuta tills djuret är över vägen och på väg ut i terrängen igen.
Varje jägare har ett ansvar att se till så att det finns tillräckligt kulfång innan han avlossar ett skott. Och varje jägare har ansvaret att se till så att det inte finns några andra i farozonen innan han skjuter.


Så, med allt sagt och gjort - vandra på! Men ser ni jägare, hälsa gärna på dem och fråga var de jagar! Om ni har möjlighet, välj gärna en alternativ rutt beroende på svaret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 16
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.