Vandring Nära Stockholm

Hej!
Är ny på det här forumet men har hållit på med friluftsliv sedan jag var liten. På senare år har jag lagt av en del med mitt intresse så har bestämt mig att ta upp det igen med min bror den här sommaren.
Jag skulle vilja gå en vandring på cirka tre dygn ganska nära Stockholm där det finns så lite folk och bebyggelse som det går i den här regionen, så det stör oss inte att gå av populära ledar. Vi kan ta oss så långt ut från Stockholm som det går med pendeltåg och buss och gå cirka 30 till 50 km med två nätters övernattning i hammock för att ta oss tillbaka till kommunaltrafik då jag inte har bil.Jag skulle vilja fiska så kust eller fina sjöar skulle vara ett stort plus så jag har tittat lite på olika etapper av Sörmlandsleden och skulle uppskatta tips och ideer om var det kan finnas bra områden för en sån här utflykt.

Tack på förhand!
 
Eftersom alla andra kommer att tipsa om Sörmlandsleden så kan jag nämna Roslagsleden som går norr om stan. Man kan ta Roslagsbanan så långt det går (vilket är ganska långt) och sedan fortsätta ända fram till Norrtälje som har goda kommunikationer. Terrängen är klassisk: skog, små sjöar och en och annan åker. Ett alternativ att prova!

Tydligen finns kartan på nätet numera (på min tid fick jag låna den på bibblan i Mörby C): https://www.roslagen.se/roslagsleden/
 
Ursäkta att jag inte svarat på så lång tid, hade mycket jobb de senaste veckorna. Tack för alla tipsen jag ska ta en närmare blick på områdena runt roslagsleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
freddeu Bra tältplats nära Garphyttans nationalpark Allmänt om friluftsliv 5
skräddarn Förvaring havskajaker nära Essingen Allmänt om friluftsliv 3
KimmyA Oktobervandring nära GBG Allmänt om friluftsliv 5
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
veni skulle sälja 2 sovplatser i egen sovkupe för den 29. Juli från Abisko-Stockholm Allmänt om friluftsliv 11
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
ZettLind Friluftsbutiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
behedwin Övernattningsstugor Stockholm Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Tysta/avskilda badplatser i Stockholm/Haninge? Allmänt om friluftsliv 4
Katie Äventyrstillgängliga platser i Stockholm Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.