Vandring innan midsommar?

Någon som har några erfarenheter om tidig sommarvandring i jämtlandsfjällen?

Själv har jag endast vandrat sensomrar, men denna sommaren passar det bara att vandra tidigt. Funderar på att vandra runt Sylarna veckan innan midsommar. Brukar det vara olidligt mycket mygg eller väldigt mycket vatten, vid den tiden på året, eller är det lugna förhållanden? Jag kommer att vandra längs lederna. Mvh Mattias

Maitaz; sa:
Någon som har några erfarenheter om tidig sommarvandring i jämtlandsfjällen?

Själv har jag endast vandrat sensomrar, men denna sommaren passar det bara att vandra tidigt. Funderar på att vandra runt Sylarna veckan innan midsommar. Brukar det vara olidligt mycket mygg eller väldigt mycket vatten, vid den tiden på året, eller är det lugna förhållanden? Jag kommer att vandra längs lederna. Mvh Mattias

Det brukar vara ganska blött och oftast mycket snö kvar. Man kan räkna med att det blir svårt att ta sig över vissa vattendrag som senare på sommaren bara är rännilar...å andra sidan kan det fortfarande finnas snöbryggor som går att använda...

Södra sidan av Sylarna och Helags (ner mot Sylsjön) är riktigt blöta...

Om det är mygg beror på värmen, de små liven kan ha vaknat till liv, men behöver inte ha gjort det då...de gånger jag har vandrat tidigt där (precis efter midsommar) har myggen varit talrika på sina ställen men lyst med sin frånvaro på andra.

//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Förra året...

Jag vandrade runt helags 7-10 juni förra året och det var inga problem alls. Det var inte alls speciellt blött och jag har inget minne av några irriterande insekter heller.
Vi stötte inte heller på några svåra vad, jag tror att det var en tidig vår och att den största vårfloden hade passerat då vi vandrade.
Vi tog oss upp på Helags den 8:e (se album) och man kunde i princip ta sig upp hela vägen utan att gå på snö om man så önskade. Om det sedan är samma förhållanden i år är en helt annan femma :)
[Ändrat av migael 2005-05-13 kl 22:26]

Re: Förra året...

migael; sa:
Jag vandrade runt helags 7-10 juni förra året och det var inga problem alls. Det var inte alls speciellt blött och jag har inget minne av några irriterande insekter heller.
Vi stötte inte heller på några svåra vad, jag tror att det var en tidig vår och att den största vårfloden hade passerat då vi vandrade.
Vi tog oss upp på Helags den 8:e (se album) och man kunde i princip ta sig upp hela vägen utan att gå på snö om man så önskade. Om det sedan är samma förhållanden i år är en helt annan femma :)
[Ändrat av migael 2005-05-13 kl 22:26]

Visst kan det vara torrt vissa år, men de förhållanden du beskriver är inte vanliga vid den tiden.

Mvh,

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips