Vandring i Transylvanien

Jag och ett par vänner ska resa till Rumänien i sommar och har några praktiska frågor angåemde vandring i karpaterna. (Jodå jag har läst det trevliga reportaget om Karpaterna.)

Bör man bära med sig all mat man behöver eller kan man lita på att det finns mat i hytterna?

Är vattnet drickbart i bergen? Krävs rening?

Går det att få tag på t-sprit, eller behövs det nåt multifuelkök?

Vi kommer att utgå från Constanta vid svartahavskusten och ta oss runt med tåg (och till fots) i 2 veckor. Tanken är att blanda bergsvandring med lite historiska/kulturella sevärdheter samt goda fikor. Är det någon som har tips på saker som inte får missas eller bör undvikas?

Jag har hört att det kan vara svårt att få tag på tåg till/från Constanta under sommarsäsongen. Stämmer det?

Tacksam för alla svar!
//Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips