Vandring i Norge, tälta

OK, ge mig ett par fina förslag om var jag och min hund kan vandra i Östra delarna av Norge. Typ Joutenheimen mm. Rutterna bör även passa till tältning.
Tack på förhand till alla Er som kommer med förslag!

Paus i exjobbet för att drömma sig bort till Jotunheimen. Jag har varit där uppe tre år i rad och har utöver vandring jobbat vid båda ändarna av den magiska skön Gjende. Det finns så många turer så det bästa är väl egentligen att ta sig till Gjendesheim, köpa en karta och starta där. Antingen kan du gå en lite längre tur upp mot glitterheim. Gå upp på Glittertind (om vädret tillåter..) och sedan vidare mot galdhöpiggen. Sen ner mot Gjende men där blir det lite stenigt först innan man kommer ut i den otroligt fina Storådalen. Väl vid Gjende kan du gå över Bukkelägret tills du kommer till Memurubu. Har du lust så kan du t.o.m tälta precis vid Besseggen (som är obligatorisk tur för alla norrmän minst en gång om året...vilket innebär kö på vissa ställen). Om du vill gå lite mer för dig själv så kan du gå längs sjön som ligger nedanför (Bygdin). Den är inte riktigt lika traffikerad men inte lika fin heller.
Tälta går oftast bra men på vissa ställen t.ex. runt Olavsbu är det fullt med sten. Jotenheimen är bäst så åkt dit! Go tur / Ingrid

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
davnie; sa:
OK, ge mig ett par fina förslag om var jag och min hund kan vandra i Östra delarna av Norge. Typ Joutenheimen mm. Rutterna bör även passa till tältning.
Tack på förhand till alla Er som kommer med förslag!

http://www.huthyfs.com/nortrek

är min genomgång av alla viktiga sydliga fjällområden
i Norge. Samma site har också berättelse från
Breheimen (plus lite Jotunheimen) samt dagbok från
en tiodagarstur i Jotunheimen, givetvis med tält
enbart. Tyärr än så länge utan bilder.
Länkar finns från hemsidan.

Jag skulle avråda från att gå med hund i Dovrefjell,
åtminstone i området mellan Kongsvoll och Åmotsdalen.
Står det plötsligt myskoxar på stigen kan det bli
en smula besvärligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips