Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?!

Hej!

Vi är fyra kompisar som planerar att vandra v.29 och siktat in oss på Helags. Tanken är att vi tar bilen till Ljungdalen och går till Helags, framme till eftermiddagen. Sover två nätter där för att ha tid med topptur och sedan vandra vidare. Då mot Gåsen- Vålåstugorna - tillbaka till Ljungdalen och bilen. Är det någon som gått dessa etapper? Vi har 5-6 dagar på oss och vi är någorlunda nybörjare. Hur är turen mellan Vålåstugorna - Ljungdalen?

Är det någon som har Tips på andra rundor?

Vi har tänkt sova i fjällstuga Helags och Gåsen, hur är det vid Vålåstugorna, finns det bra tältplats?

Tacksam för info och tips!
//Sofia
 
Svar

Jag och en vän gjorde en tio dagars vandring i Jämtlandsfjällen förra året.
Etappen mellan Vålåstugorna och Gåsen var en riktig skitetapp. Massa stora stenblock som gjorde att att man tappade bort leden ett flertal gånger. Så ha ögonen öppna här.
 
Tips

Jag och en vän gjorde en tio dagars vandring i Jämtlandsfjällen förra året.
Etappen mellan Vålåstugorna och Gåsen var en riktig skitetapp. Massa stora stenblock som gjorde att att man tappade bort leden ett flertal gånger. Så ha ögonen öppna här.

Jag gick förra året bland i både Norge och Sverige, i Jämtland.Ville inte gå den vanliga vägen från Gåsen till Vålåstugorna, utan tänkte gå en "roligare" väg. Sagt och gjort. Men jag gick lite fel, och det blev lite längre :) Kan annars rekommendera att gå uppför fjället, vid vattendraget, som jag gjorde...men gå österut, istället för norrut, som jag gjorde.

Mina övernattningar är markerade med svart prick, jag tältade.

Jag gick själv, hade en lugn och behaglig vandring. Ta med mobilladdare, då det finns solcellsel i bl.a. Gåsen.

Fråga om det är något.

Jämtland är enkel vandring, inte så brant.
 

Bilagor

  • Jämtland_vandring_original_2017_stugorna.jpg
    Jämtland_vandring_original_2017_stugorna.jpg
    152.9 KB · Visningar: 4,495
Intressant variant......vet du huruvida man måste förboka på de norska anläggningarna? Finns det någon led direkt mellan Nedalshytta och Helags?
Hälsningar Peter
 
Svar: Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?!

Hej!
Jag gick samma sträcka förra hösten, förutom att jag gick via Stendalsstugan.
Var upp på både Helags-toppen samt Gåsen. Båda rekommenderas, Gåsen toppen ger mycket utsikt för liten ansträngning, om man befinner sig vid Gåsen-stugan d.v.s.

Sträckan Helags-Gåsen kan vara lite ansträngande, då det är två åsar som man skall över med djupa dalgångar emellan, dessutom är sista backen upp mot Gåsen ganska seg.
Två vattendrag passeras också, när jag gick var det lite vatten, så man kunde hoppa på stenar.

Hur ser ser ut mellan Gåsen och Vålåstugorna har jag ingen egen erfarenhet av, men i boken "Fjällvandra i Jämtland och Härjedalen" (Som rekommenderas, där är alla dessa sträckor beskrivna och många fler) står det att det är relativt enkel vandring, särskilt åt det håll ni tänkt er. Dock är det ett vad, som kan vara svårt vi högt vattenstånd.

Vid Vålåstugorna verkar de flesta tältplatserna vara en bit från stugan, men det går nog alltid att hitta platser, fråga stugvärden.

Mellan Vålåstugorna och Ljungdalen så var ifjol (2017) bron över Vålån bortspolad, jag vet inte om det gjorts en ny ännu. Jag fick tipset av stugvärden att vada där vinterleden korsar ån. Det gick bra, hade vatten till lite över knäna.
Men svårigheten beror ju förstås helt på vattenståndet.

När jag kommit ungefär halvvägs mot rastskyddet Ljungan vek jag av och och följde renstängslet rakt mot Ljungris, men där var det ganska tråkigt, lerigt och sönderkört bitvis. Då är det nog trevligare att gå hela vägen mot vindskyddet, och sen följa den ordinarie leden mot Ljungris därifrån.
Från Ljungris är det grusväg i mestadels nedförbacke till Nyvallen.
Jag hade tänkt korsa Ljungan på bron som finns markerad på kartan just söder om Ljungris. Det visade sig att den var borta! Att vada just där hade nog varit farligt, det såg djupt och strömt ut.
Annars är det en mysig stig, om man bara hittar den, från vägen ner mot den f.d. bron. Även ett rätt fint ställe att ta rast på precis innan brofästet.

Från Nyvallen tar man sig via två broar upp mot Kläppens parkering.
Följ bilvägen efter sista bron, upp mot parkeringen, stigen tyckte jag var i dåligt skick.

Hoppas ni får en fin tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Jenny-73 Tips på vandring kring Helags Fjällvandring 10
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
annsan Ramundberget - Helags som första vandring? Fjällvandring 4
Tryggvas Vandring i Helags Fjällvandring 5
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...