Vandring för nybörjare i Skåne (Genarp)

Hejsan!

Hade tänkt dra ut med flickvännen nästa vecka på en liten vandringstur (en natt). Fick tips om att det är fint öster om Genarp där skåneleden går. Ritade ut ett stråk i trakten på cirka 2 mil men undrar mest vad där finns för fina vyer och sevärdheter man skulle kunna pricka av.

Kan nämna att jag är gammal scout men har säkert inte varit ute på vandring på 4-5 år och tjejen är en total gröngöling. Har fixat fram ett 2-manna tält och sovsäckar och lite andra prylar men är osäker på vad mer man ska ha med. Har lånat en gasbrännare jag tänkte ta med ifall saker och ting går snett, annars var tanken att vi skulle köra "på det gamla hederliga viset" med öppen eld. Finns det någon färdig lista man skulle kunna gå efter?

Annat att tänka på såhär "första gången"?

Tackar på förhand för svar!

Kartan och skåneledsbeskrivningarna ger dig mer info än ni hinner med. Bär inte för mycket och tro inte på långa förflyttningar. Var rädd om nybörjaren så blir det säkert fler tillfällen.
Utsiktpunkterna ligger vid vatentornet och min egen favorit är Ö Häckeberga. go tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Var hittar man skåneledenbeskrivningarna? Finns det bok att köpa? Internetsida?

Har redan planerat packningen något sånär - blir runt 8-9kg för mig och 5-6kg för henne max (räknar med runt 5 liter vatten - för mycket/lite?).

Hade tänkt gå 7-11 km första dagen, men har planerat rutten så att vi enkelt kan avsluta dag två. Tanken var att gå runt Hackelbergasjön och fortsätta upp till Romelestugan och avsluta tillbaka i Genarp. Funderade mest på andra alternativ ev. sevärdheter i området.

Var ligger vattentornet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips