Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ?

Hej !

Jag har pga. en fotskada letat i ett antal år efter en känga som inte har så hög klack, alltså ett lågt häl till tå drop.

Jag har lagt ner mitt letande efter en sådan känga men nu när barfota trenden är som hetast kanske någon tillverkare av kängor har gjort en modell ?

Alltså en riktig känga för fjällvandring men med ett drop häl till tå på max 5mm finns det ?

Tacksam för svar då jag själv bor i glesbygd långt ifrån välsoterade butiker.

/Per
 
Knappast en riktig känga för fjällvandring då den inte är särskilt stabil, men har kritiserats bland annat för "ankfoten" man får... Har du testat en helt vanlig m/90-känga? Jag har problem med den just på grund av "ankfoten" och att den är på tok för bred för mina fötter och använder hellre m/93, men den kanske kan passa dig och går att få tag på rätt billigt som begagnade. Jag gillar som sagt inte kängan, men det beror på att jag har smala fötter och vill ha hög klack - vilket skulle kunna vara precis det du vill undvika...

http://www.kvibergsoverskott.se/web...page=flypage.tpl&product_id=239&category_id=5
 
Det går beställa direkt från lundhags för en extra kostnad.

Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2
 
Vad innebär "en riktig känga"? Stabila kängor har väl tagits fram för att de högklackade kängorna blir ostabila? En låg sula blir stabilare och då behövs inte styva kängskaft!?
 
Vad innebär "en riktig känga"? Stabila kängor har väl tagits fram för att de högklackade kängorna blir ostabila? En låg sula blir stabilare och då behövs inte styva kängskaft!?

Det kan mycket väl vara som du skriver, men då jag vill ha en aning klack på mina kängor är det främst den typen jag har vana av att gå i. Sjöstridskänga 93 är definitivt för sladdrig för ojämn terräng, men då är den smal och har hög klack...

Men för många funkar m/90 tydligen riktigt bra så jag tycker att det kan vara ett alternativ att pröva då framför allt en begagnad känga inte behöver kosta många hundringar.
 
personligen hade jag hellre gått i en gymnastiksko än en m-90 som är en skyddskänga, absolut ingen vandringskänga.. jag hade utan att blinka gett mig ut med en inov-8 sko/känga, dom gör mycket kompetenta produkter.
 
personligen hade jag hellre gått i en gymnastiksko än en m-90 som är en skyddskänga, absolut ingen vandringskänga.. jag hade utan att blinka gett mig ut med en inov-8 sko/känga, dom gör mycket kompetenta produkter.

Jag tycker, som jag redan skrivit, inte heller om marschkänga 90, men det gör inte att den inte är mycket uppskattad av andra. Om den skulle vara så dålig som du skriver hade den bytts ut för länge sedan alternativt aldrig anskaffats då flera tiotusentals värnpliktiga årligen i så fall skulle ha fått allvarliga fot/knä/ryggproblem vilket inte har varit fallet.

När du skriver att marschkänga 90 (M7336-193000) skulle vara en skyddssko funderar jag på om du inte istället tänker på marschkänga 90 STH (M7336-194000) som har stålhätta till skillnad från den vanliga där den är i plast.
 
Det är väl inte svårare än att gå till en skomakare (en riktig skomakare, inte en klackbar, kolla skomakarförbundets hemsida vilka som har gesällbrev, eller mästarbrev, kanske inte skrivs längre iofs) och be dem arbeta om dina favoritkängor?

Annars gör ju altberg i england måttbeställda kängor (lite billigare än lundhags har jag för mig och lite mer europeiskt stuk), de bör också kunna fixa till nåt tycker man.

Problemet är väl egentligen att lästen man bygger skon på förutsätter en viss klack för att komma helt till sin rätt. Man kan säkert ändra lite hit och dit, men kanske inte för mycket. Att formge läster är en helt galet avancerad vetenskap.
 
Altberg gör inte det, jag har frågat. Däremot går det bra att beställa en zero drop känga från lundhags för en extra kostnad. Det finns en tråd här där jag klippt in svaret från lundhags på den frågan. Jag sitter på tapatalk så jag orkar inte söka.
 
Altberg gör inte det, jag har frågat. Däremot går det bra att beställa en zero drop känga från lundhags för en extra kostnad. Det finns en tråd här där jag klippt in svaret från lundhags på den frågan. Jag sitter på tapatalk så jag orkar inte söka.

Ah, gött, då kan vi stryka altberg från listan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...