Vandra Kiruna-Gällivare

Hej,
Är det någon som vet om det går det att ta sig mellan Kiruna och Gällivare till fots? Utan att gå på trafikerad väg, eller så lite som möjligt på trafikerad väg.
Allternativit Svappavara-Gällivare.

Tacksam för svar av någon som har koll på naturen i området.

Det finns mig veterligt ingen stig eller led att följa -- men naturligtvis kan du gå den sträckan. Du kommer att se en massa skog och myr. Det blir terrängorientering via karta -- om du inte ska gå efter E10:an.

Jag skulle personligen inte välja att den ruten för vandring, även om jag jagat en del i området.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Kolla på Lantmäterikartan. Tänk på att du måste passera Kalix & Kaitum älv. Då är det broarna vid vägen el järnvägen som gäller....

Hejsan,

Nu antar jag i och för sig att du mest är ute efter bra tips "fågelvägen" mellan Kiruna och Gällivare, men om du är beredd/villig att gå "lite" längre är det ju fullt möjligt att runda Katiumsjöarna. Starta rakt västerut genom Rautas Fjällurskogs Naturreservat (som jag tyvärr inte besökt än...) in till Nikkaloukta och sen vidare till Kaitumstugorna. Här hade jag gått orösat söder om Kungsleden.

När man väl passerat Katium är det bara att svänga åt sydost och knalla genom Sjaunja till Gällivare. Har både vandrat och skidor i det området och det är enligt mig bland det finaste vi har i landet. Men man får inte vara rädd för myrmark och mygg :)

Det blir en nätt liten tur på 25-30 mil, en hel del tunggått, så det gäller att ha gott om tid.

/ Stefan

Hejsan,

Nu antar jag i och för sig att du mest är ute efter bra tips "fågelvägen" mellan Kiruna och Gällivare, men om du är beredd/villig att gå "lite" längre är det ju fullt möjligt att runda Katiumsjöarna. Starta rakt västerut genom Rautas Fjällurskogs Naturreservat (som jag tyvärr inte besökt än...) in till Nikkaloukta och sen vidare till Kaitumstugorna. Här hade jag gått orösat söder om Kungsleden.

När man väl passerat Katium är det bara att svänga åt sydost och knalla genom Sjaunja till Gällivare. Har både vandrat och skidor i det området och det är enligt mig bland det finaste vi har i landet. Men man får inte vara rädd för myrmark och mygg :)

Det blir en nätt liten tur på 25-30 mil, en hel del tunggått, så det gäller att ha gott om tid.

/ Stefan
För den som är villig att traska genom Sjaunja (enligt ditt scenario ovan) så kan det kankse vara en idé att svänga förbi Tjuonajokks fiskecamp och fråga snällt om båtskjuts tvärs över älven mot en slant. Det skulle spara ganska många mil...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips