Valla eller inte valla det är....?

Danne H

Gäst
Hej

Jag vill ha synpunkter på vallningsfria skidor vs. vallnigsbara. Är det inte väldigt svårt att valla en skida för en hel dag i maj.? Jag menar skilljer inte föret väldigt mycke om solen ligger på eller ej.

Jag skall alltså upp till fjälls vecka 17

Tacksam för alla tips och erfarenheter.

Vallningsfritt

Min erfarenhet är att vallningsfritt alltid fungerar. Framförallt går dom bra vid vårvinterturer med grovkorning snö. Vid 'blå Swix'-före känns dom lite trista jämfört med bra vallade vanliga skidor. Dom kompisar som haft vallade skidor har alltid haft stora problem någon gång under en tur.

OBS! Tag med siliconspray, det behövs vid fuktig finkorning snö som har en benägenhet att fastna under skidorna.

Lycka till
/Tore

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips